SOUTĚŽÍME S MEDVĚDEM – 4. KOLO
Je tady 4. a zároveň poslední kolo soutěže, které trvá od pondělí 16. května do pondělí 23. května 2022.
Toto kolo jsme nazvaly KREATIVNÍ.
Zadání soutěžního kola najdeš tady na webu nebo si ho vyzvedni u třídní učitelky (1. stupeň) a u paní uč. Střížové (2. stupeň).
Výsledek svého tvoření vyfoť a pošli na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. .
Svůj výtvor můžeš také zanést p.uč. Maralíkové nebo p. uč. Střížové do kabinetu.
Termín odevzdání je pondělí 23. května 2022
Toto kolo bude vyhodnoceno zvlášť a zároveň vyhodnotíme celou soutěž pro KAŽDÝ STUPEŇ ZVLÁŠŤ.
Takže se může zapojit i ten, kdo se ještě zatím soutěže nezúčastnil.
Přejeme všem hodně štěstí a nápadů!
Putování Asií - 3. kolo
3. KOLO KORESPONDENČNÍ ZEMĚPISNÉ SOUTĚŽE
16. května – 20. května 2022
SOUTĚŽNÍ OTÁZKY:
1. Poznej asijský stát podle obrysu. (obrázek 1)
2. O které asijské rostlině je následující text? (obrázek 2)
Tento keř dorůstá až do výšky 2 metrů. Jeho listy mají mandlovitý tvar a květ připomíná nafialovělý kalich s několika korunními cípy. Plody mají formu jasně červených bobulí podlouhlého tvaru, které mohou být až 2 centimetry velké. Jsou doslova nabité aktivními látkami, které mají příznivý vliv na celou řadu pochodů v našem organismu. Kromě toho jsou velice prospěšné i z nutričního hlediska, neboť obsahují důležité minerály, vitamíny, aminokyseliny, stopové prvky a polysacharidy. Dalo by se tedy říct, že se jedná o superpotravinu, která nemá vzhledem k množství zastoupených aktivních látek obdoby.
3. Jak se nazývá objekt na obrázku a ve které zemi se nachází? (obrázek 3)
4. O které asijské zemi je následující text?
Ostrovní stát jihovýchodní Asie se rozkládá na 7641 ostrovech v západním Tichém oceánu. S žádným státem nesdílejí pozemní hranici. Dříve španělská a posléze americká kolonie (pak autonomní území) je jednou ze dvou převážně katolických zemí v Asii – asi 83 % obyvatel. S křesťanskou vírou souvisí velikonoční zvyk dobrovolného ukřižovávání zaživa.
Mezi oblíbené pokrmy místní kuchyně patří: lechón (pečený vepř vcelku), longaniza (filipínský salám), tapa (uzené hovězí maso), torta (omeleta)...
5. Která přehrada se nachází na těchto zeměpisných souřadnicích?
30° 49ʹ severní šířky a 111° východní délky
První pomoc ve školní družině
Exkurze do Osvětimi a Březinky
Dne 29. dubna jsme se my, žáci osmého a devátého ročníku, zúčastnili dějepisné exkurze do Osvětimi, Březinky a Krakova.
Po lehce opožděném odjezdu jsme bez problémů absolvovali cestu přes polské hranice a dále zamířili do koncentračního a vyhlazovacího tábora v Březince a Osvětimi.
Všichni jsme se úspěšně dostali přes vstupní kontrolu, dobrá nálada se nás úspěšně držela až do začátku prohlídky. Prohlídka začínala u jednosměrné brány s nápisem „Práce osvobozuje“. Poté jsme pokračovali mezi typické cihlové domy a s postupujícím výkladem naší průvodkyně se ve tvářích objevoval smutek.
Co jsme viděli, slyšeli, čeho jsme byli svědky, vše bylo zdánlivě mírumilovně vepsané v budovách a celém areálu. Nešlo ale cítit nic jiného, než tupý zármutek. Vězňům se děly ze strany dozorců strašné věci, celé to místo bylo bezpráví, překročení všech morálních pravidel.
Návštěva Březinky probíhala podobně. Vše začalo bránou, nástupištěm, selekcí. Původně koňské stáje ze dřeva sloužily jako lidské obydlí. Areál o neskutečné rozloze obehnán plotem s ostnatými dráty a strážními věžemi. Areál smrti, řešení konečné otázky. Kdysi pustá planina, dnes rozkvetlá louka. Čas vše mění, nedovolte ale, abychom zapomněli.
Výlet byl zakončen prohlídkou královského města Krakova. Navštívili jsme Vavel s katedrálou a zámkem, prošli kulturní centrum města, dostali rozchod a zase jsme se všichni sešli a vydali na zpáteční cestu. Ta proběhla v pořádku. Výlet končil rozchodem před školou.
Byl to krásný a smutný den, to co jsme tam viděli, nezapomeneme. Nikdo by neměl.