Specifické vývojové poruchy učení
Čtení pro rodiče i pedagogy
Co jsou specifické vývojové poruchy učení?
Přesný původ vzniku těchto poruch učení není dosud znám. Pravděpodobně existuje dědičný sklon k rozvoji těchto poruch (přibližně u 40% dětí postižených rodičů) a předpokládá se, že jsou tyto poruchy způsobeny odchylnou organizací aktivit mozku a dominancí hemisfér, která není typická. Specifické poruchy učení jsou nejčastěji vztahovány k lehké mozkové dysfunkci (LMD) a určitý vliv je přikládán i nepříznivým vlivům prostředí - zejména emociálnímu klimatu v rodině. Specifické vývojové poruchy učení (SVPU) se projevují u dětí napříč celým spektrem rozložení inteligenčního kvocientu, tedy jak u dětí nadprůměrně inteligentních (např. Albert Einstein byl dyslektik), tak i podprůměrně inteligentních.
Zdroj: Wikipedie, otevřená encyklopedie
Kontakt na výchovného poradce
Výchovná poradkyně Mgr. Martina Brunclíková
Kontakty:
- telefon: 558 42 55 41
- email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
- Pro kontakt je možné využít i schránku důvěry.
Konzultační hodiny:
- středa 14.00 – 15.00 (po telefonické domluvě i v jiném termínu)
Náplň práce výchovného poradce:
- poradenství při řešení problémů žáků (školní neúspěchy, kázeňské problémy, konfliktní situace)
- péče o žáky se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysortografie, dyskalkulie
- práce s mimořádně nadanými žáky
- zajištění spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou, speciálně pedagogickými centry a s jinými orgány státní správy (zejména s orgány péče o dítě)
- poradenství v obtížných životních situacích žáků
Integrace žáka s SVPU, případně s jinými zdravotními potížemi
Při závažnějších problémech dítěte doporučí akreditované poradenské pracoviště (PPP nebo SPC) tzv. integraci a vystaví odborný posudek. Jakmile rodič obdrží tento dokument, může žádat ředitele školy o povolení vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu (IVP). Rodič vyplní žádost (naleznete v sekci „Nejen pro rodiče”) a doručí ji na sekretariát školy.Ředitel školy rozhodne o jejím schválení a rozhodnutí předá rodičům dítěte. IVP zpracovává třídní učitel s výchovným poradcem a ostatními vyučujícími (obvykle pro český jazyk, cizí jazyky a matematiku). Obsah IVP je konzultován s určeným pracovníkem pedagogicko-psychologické poradny nebo SPC. Důležitá je rovněž spolupráce rodičů se školou, pravidelné konzultace s vyučujícími.