Specifické vývojové poruchy učení

Čtení pro rodiče i pedagogy

Co jsou specifické vývojové poruchy učení?

Přesný původ vzniku těchto poruch učení není dosud znám. Pravděpodobně existuje dědičný sklon k rozvoji těchto poruch (přibližně u 40% dětí postižených rodičů) a předpokládá se, že jsou tyto poruchy způsobeny odchylnou organizací aktivit mozku a dominancí hemisfér, která není typická. Specifické poruchy učení jsou nejčastěji vztahovány k lehké mozkové dysfunkci (LMD) a určitý vliv je přikládán i nepříznivým vlivům prostředí - zejména emociálnímu klimatu v rodině. Specifické vývojové poruchy učení (SVPU) se projevují u dětí napříč celým spektrem rozložení inteligenčního kvocientu, tedy jak u dětí nadprůměrně inteligentních (např. Albert Einstein byl dyslektik), tak i podprůměrně inteligentních.

Zdroj: Wikipedie, otevřená encyklopedie

 Z celé skupiny poruch učení je patrně nejznámějším pojmem

Dyslexie – porucha osvojování čtenářských dovedností.

Projevuje se sníženou schopností naučit se číst při běžném výukovém vedení, přiměřené inteligenci a dostatečně podnětném prostředí.Vzniká většinou na podkladě poruchy zrakové percepce, kdy je porušeno zrakové vnímání a zrakové rozlišování, např. zrcadlově převrácených tvarů. Bývá přítomna porucha pravolevé orientace i prostorové orientace. Může mít souvislost s lateralizací a spoluprací mozkových hemisfér, často za spolupůsobení poruchy koncentrace pozornosti. Má několik stupňů podle hloubky postižení, může se vyskytovat izolovaně nebo v kombinaci s dysortografií a dysgrafií.

Nejčastější projevy dyslexie:

  • pomalé, namáhavé, neplynulé nebo naopak překotné čtení
  • dvojí čtení, tiché skládání po hláskách, obtíže v syntéze písmen do slabik, slabik do slov
  • záměny písmen tvarově podobných (b-p-d, a-o-e), zárazy před tvarově podobnými písmeny, před shluky souhlásek, při čtení víceslabičných slov nebo slov cizích.
  • záměny zvukově blízkých hlásek (t-d, h-ch)
  • obtíže v měkčení, sykavkové asimilace (Po písčité cestičce cestují čtyři cvrčci).
  • přesmykování slabik: kinetická inverze - lokomotiva x kolomotiva
  • vynechávání písmen, slabik, slov
  • přidávání písmen (vkládání samohlásek do shluků souhlásek), slabik, slov
  • vynechávání diakritických znamének (háčků, čárek) nebo jejich nesprávné použití
  • domýšlení konce slov
  • chyby v důsledku nedostatků ve výslovnosti
  • neschopnost čtení s intonací, nesprávná práce s dechem
  • horší orientace na řádku, obtíže ve čtení rozdělených slov
  • nepochopení obsahu čteného textu

Úroveň čtení se promítá do osvojování vědomostí ve všech předmětech:

  • v jazycích (v opisu, přepisu, kontrole diktovaného)
  • v naukových předmětech (neumí vybrat z textu podstatné informace)
  • v matematice (při řešení slovních úloh)

Zásady práce s dítětem s dyslexií.

  • vyhýbat se časovému stresu, čtení na čas
  • pomáhat dítěti orientovat se v textu (dítě si ukazuje prstem, záložkou, čtení s okénkem)
  • nácvik správného čtení po slabikách – nechat děti hlasitě slabikovat
  • zaměňovaná písmena spojit s obrázkem (udělat kartičky, děti je mají při čtení)
  • nevyvolávat děti k hlasitému čtení před celou třídou, číst kratší úseky
  • před vlastním čtením vybrat obtížná slova v textu a procvičit jejich čtení
  • zadávat na čtení jen část článku (3-5 minut)
  • zjišťovat porozumění přečtenému, zadání úlohy, dítě opakuje vlastními slovy
  • v naukových předmětech respektovat fakt, že se dítě lépe učí sluchovou cestou
  • čtení posuzovat tolerantněji, motivovat pochvalou i nepatrná zlepšení
  • nutná je pomoc rodičů i na 2. stupni ZŠ

 

Dysortografie – specifická porucha pravopisu.

Vzniká na podkladě poruchy sluchového vnímání, velmi často rozlišování. Bývá porušena schopnost sluchové analýzy a syntézy, sluchová orientace a sluchová paměť. Významný bývá i podíl poruchy koncentrace pozornosti.

Nejčastější projevy dysortografie:

  • vynechávání písmen, slabik, slov
  • přidávání písmen, slabik do slov
  • vynechávání nebo nesprávné umístění diakritických znamének
  • snížená schopnost spojení psané a slyšené podoby hlásky
  • záměny tvarově blízkých písmen
  • chyby v důsledku artikulační neobratnosti, vady výslovnosti
  • přesmykování slabik (kinetická inverze)
  • záměny hlásek zvukově podobných – bě, pě, vě, mě, tvrdých a měkkých –di, ti, ni x dy, ty, ny. Tím je pak ovlivněna i aplikace pravidel pravopisu při určování vzorů podstatných a přídavných jmen, resp. i pravopis shody přísudku s podmětem.
  • nedodržování hranic slov v písmu (spojení více slov nebo rozdělení slova)
  • obecně vázne aplikace mluvnických pravidel v písemném projevu, jazykový cit je slabší.

Porucha se vyskytuje buď izolovaně nebo v kombinaci s dalšími SPU

Zásady práce s dítětem s dysortografií:

  • omezit diktátovou formu, zadávat kratší diktáty, předem procvičit klíčová slova, popř. diktáty zcela vyloučit a nahradit je doplňovacími cvičeními s předepsaným textem.
  • preferovat ústní odůvodňování gramatických jevů
  • procvičovat mluvnické jevy izolovaně (ne více vcelku)
  • poskytovat delší čas na kontrolu napsaného
  • umožnit používání kompenzačních pomůcek
  • opravy psát s pomocí učitele nebo rodiče a zdůvodňováním správnosti mluvnického tvaru

Dysgrafie – specifická porucha psaní

Projevuje se výraznými obtížemi při osvojování psaní – zejména učení se tvarům jednotlivých písmen nebo celkovou nápadnou neobratností písemného projevu.Podkladem je narušení úrovně jemné motoriky, motorické koordinace, senzomotorické obtíže, problémy v lateralizaci. Držení pera bývá často nesprávné nebo křečovité.

Hlavní projevy dysgrafie:

  • neurovnané, kostrbaté, hůře čitelné až nečitelné písmo
  • problémy s udržením velikosti písma, jeho sklonu, napojování jednotlivých písmen
  • problémy se zapamatováním si tvarů písmen, záměny tvarově blízkých písmen
  • nestejné vzdálenosti mezi písmeny ve slově, mezi slovy ve větě.
  • polohlasné nebo tiché předříkávání si jednotlivých písmen
  • proces psaní je těžkopádný, neobratný, pomalý, vyžaduje zvýšené úsilí dítěte, více času

Dysgrafie většinou ovlivňuje nejen psaní, ale i rýsování, psaní číslic v matematice, výtvarný projev.

Zásady práce s dysgrafickým dítětem:

  • dbát na správné držení psací potřeby, sklon papíru, držení těla, vzdálenost očí od podložky
  • zařazovat uvolňovací cviky před psaním i v jeho průběhu
  • nenutit k dlouhodobému dopisování, přepisování
  • poskytnou dostatek času na psaní i následnou kontrolu napsaného
  • vést děti k psaní diakritických znamének okamžitě
  • starší děti nechat psát tiskacím písmem
  • psát jen do linkovaných, popř. v matematice čtverečkovaných sešitů
  • nahrazovat pokud možno psaní poskytováním osnov, kopiemi, vést k učení z knihy

 

Dyskalkulie– specifická porucha učení, při které je nejvýraznější deficit abstraktního myšlení a ztížené chápání symbolické povahy čísel.

Nejde jen o obtíže v matematice, ale ve všech předmětech, kde se provádějí výpočty (chemie, fyzika, apod.). Základem pro osvojení si matematiky je orientace v prostoru a manipulace s ním, grafická a konstrukční reprezentace prostorových vztahů. Dítě se nemůže naučit počítat, ačkoliv je přiměřeně intelektově nadané. Velmi obtížně chápe symbolickou povahu čísla a ulpívá zcela nepřiměřeně na konkrétních názorných představách. Příčinou bývá vrozené nebo dědičné narušení funkcí, které jsou potřebné pro počítání. Některé obtíže v matematice jsou způsobeny vlivem jiných poruch učení, výše jmenovaných. Z vývojového hlediska se člení na jednotlivé typy (praktognostická, verbální, lexická, grafická, operacionální, ideognostická). Často se vyskytuje v kombinaci s dysortografií.

Hlavní projevy dyskalkulie:

  • neschopnost spojit číslo s počtem (kolik předmětů, kusů, apod. číslo vlastně představuje)
  • nerozlišování geometrických tvarů (nejde třídění podle tvaru ani velikosti)
  • špatná orientace v číselné řadě (nejde prosté vyjmenování, rozlišování pojmů větší a menší, problémy s přechodem přes desítku).
  • záměny v matematických operacích a úkonech (sčítání a odečítání, násobení a dělení)
  • neschopnost číst matematické znaky (záměny tvarově podobných čísel, přehození pořadí číslic v čísle, nesložení vícemístných čísel)
  • neschopnost psát matematické znaky diktátem nebo přepisem (nesprávný zápis číslic, zejména při sečítání pod sebe)
  • neschopnost provádět matematické operace a chápat matematické vztahy (záměny matematických operací včetně čitatele za jmenovatele, desítek a jednotek, zákonitostí v číselných řadách obecně).

Zásady práce s dítětem s dyskalkulií:

  • maximálně využívat názoru (manipulace s předměty, grafické znázornění, používání počitadla, pravítka, tabulek, přehledu vzorců)
  • umožnit používání korekčních pomůcek (kalkulačka, matematické tabulky a přehledy, karty s nápovědami)
  • respektovat pomalejší pracovní tempo
  • nevyžadovat úkoly časově limitované
  • pracovní postupy rozložit na jednotlivé kroky
  • zadávat úkoly v menším množství a předtištěné
  • vést dítě k pochopení logického řešení úkolu
  • umožňovat přípravu písemné práce doma
  • preferovat ústní rozbory u tabule
  • mírně hodnotit, oceňovat snahu

Do kategorie SPU je někdy ještě zařazována dysmúzie jako porucha hudebních schopností, dyspinxie jako porucha kreslení a dyspraxie – motorická neobratnost v různých specifických oblastech, s kterou se v dětské psychiatrii setkáváme poměrně často, zvláště u dětí s poruchami chování, ADHD.

Vyňato z článku PhDr. Jana Petra

Zdroj: www.psychiatrickasekcecas.estranky.cz

Partnerství

 

 

 

Časopis NAŠE 11

Číslo 1 2 3 4

Certifikáty

Vzhled

Cookies

K ukládání nastavení a správnému fungování využíváme soubory Cookies. Vypnutí a vice informací o Cookies zde