Preventivní program
Preventivní program
- Úvod
- Základní údaje o škole
- Charakteristika školy
- Personální zajištění prevence
- Analýza současného stavu
- Cíle PP
- Preventivní aktivity pro letošní rok
- Evaluace
- Přílohy
1. Úvod
Preventivní program je součástí školního vzdělávacího programu. Je zpracován na jeden školní rok metodikem prevence a podléhá kontrole České školní inspekce. V závěru školního roku je pak vyhodnocena kvalita a efektivita zvolených aktivit v rámci prevence.
2. Základní údaje o škole
Název a adresa školy, pro kterou platí tento MPP |
Základní škola Frýdek-Místek Jiřího z Poděbrad 3108, 738 01 Frýdek-Místek |
Jméno a příjmení ředitele |
Mgr. Libor Kuča |
Telefon na ředitele |
555 534 100 |
E-mail na ředitele |
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
Jméno školního metodika prevence |
Mgr. Daniela Kaňoková |
||
Telefon |
555 534 103 |
||
|
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
||
Specializační studium |
Ano |
Studuje |
Ne |
Realizátor vzdělávání |
KVIC Ostrava, Na Hradbách 27 |
Jméno výchovného poradce |
Mgr. Martina Brunclíková |
||
Telefon |
555 534 101 |
||
|
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
||
Specializační studium |
Ano |
Studuje |
Ne |
Realizátor vzdělávání |
Ostravská univerzita - Filosofická fakulta |
Jméno poradce pro volbu povolání |
Mgr. Jakub Vaněk |
Telefon |
555 534 089 |
|
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
Jméno školního psychologa |
Mgr. Martina Nováková Fabianová |
Telefon |
555 534 082 |
|
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
3. Charakteristika školy
Naše škola leží uprostřed panelové zástavby – je tedy školou městskou, sídlištní a úplnou. Je to modernější komplex, skládající se ze čtyř dvou a třípodlažních vzájemně propojených budov. Disponuje bezbariérovou úpravou s výtahem pro pohyb žáků a osob mezi jednotlivými patry.
Pro výchovně-vzdělávací činnost má k dispozici nejen kmenové třídy, ale též odborné učebny pro výuku hudební výchovy, výtvarné výchovy, chemie, fyziky, přírodopisu, matematiky, výpočetní techniky a jazyků, máme také dílny (včetně keramické) a kuchyň. Nedílnou součástí jsou i dvě tělocvičny, které slouží i veřejnosti, relaxační místnost, odborné kabinety, prostory pro školní družinu a školní kuchyň s jídelnou. V budově školy se nachází veřejná knihovna, jejíchž služeb hojně využívají jak občané, tak i naši žáci a učitelé. Součástí školy je i krytý bazén – zde probíhá výuka plavání nejen pro naše žáky, ale i žáky z okolních škol i obcí, také je přístupný veřejnosti. K areálu školy patří menší pozemek, atrium a školní hřiště s brouzdalištěm, v letních měsících hojně navštěvovaným obyvateli okolních domů.
Žáky naší školy jsou většinou děti z blízkého okolí – sídliště a rodinné domy – máme ale i žáky dojíždějící z okolních obcí, popř. děti, které k nám přestoupily z jiných škol. Přibývají nám ale i děti cizích státních příslušníků a máme i žáky zahraniční. Běžně zařazujeme do výuky děti se specifickými poruchami učení a chování, taktéž žáky s těžšími poruchami, kteří mají k dispozici asistenta pedagoga.
4. Personální zajištění prevence - vymezení kompetencí jednotlivých subjektů
Na naší škole pracuje „Školní poradenské pracoviště“, které tvoří :
- výchovný poradce
- školní metodik prevence
- poradce pro volbu povolání
- školní psycholog
Výchovný poradce
Společně s metodikem prevence koordinuje aktivity školy v oblasti prevence. Nabízí žákům i učitelům možnost poradit se o svých problémech a hledat vhodná východiska a řešení.
Eviduje děti se specifickými poruchami učení, děti integrované, pomáhá při tvorbě individuálních vzdělávacích plánů a profesní orientaci žáků.
Učitelé se na výchovného poradce mohou obrátit v těchto případech:
- mají signály o potížích žáka (osobnostní, rodinné, vztahové, výukové…)
- žák je náhle nebo trvale neúspěšný v učení
- obtížná komunikace s žákem/rodiči, konflikt s žákem/rodiči
-
žák porušuje pravidla soužití ve škole
Výchovný poradce vyhodnocuje situaci. Navrhuje opatření, setkání zainteresovaných stran, vede individuální konzultace s dětmi i rodiči, informuje o dalších možnostech, navrhuje postup řešení situace, příp. pomoc jiných odborníků.
Školní metodik prevence
Vytváří preventivní program a podílí se na jeho realizaci. Komunikuje s ostatními pedagogy v oblasti primární prevence, pomáhá řešit případné problémy v této oblasti, dává podněty k nápravě. Spolupracuje s institucemi a organizacemi v oblasti prevence. Zajišťuje preventivní aktivity a programy pro žáky i učitele. Koordinuje předávání informací o problematice rizikového chování ve škole, dokumentuje aktivity školy v oblasti prevence, vede si záznamy o výskytu rizikového chování na škole a způsobu jejich řešení. Vyhodnocuje průběh a kvalitu realizace minimálního preventivního programu.
Poradce pro volbu povolání
Informuje písemně žáky, kteří mají zájem o navazující studium na středních školách, o možnostech dalšího studia, o dnech otevřených dveří na SŠ a přijímacím řízení.
Tyto nabídky jsou zasílány žákům 9. ročníků do „učebny“ webového prostředí Google Classroom.
Na nástěnku poradce jsou průběžně přidávány aktuální informace o středních školách, mimo to poradce poskytuje dle potřeby a požadavků také poradenskou pomoc formou schůzky a individuálních konzultací žákům i jejich zákonným zástupcům. V průběhu roku organizuje setkání zástupců SŠ s žáky 9. tříd, na kterých se jednotlivé školy prezentují.
Poradce pomáhá žákům s vyplněním přihlášek a administrativou spojenou s přijímacím řízením.
Školní psycholog
Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických služeb na škole, komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky i zákonnými zástupci. Pomáhá při diagnostice vzdělávacích a výchovných problémů žáků, podílí se na tvorbě pozitivního klimatu ve třídách, provádí screening, skupinovou a komunitní práci s žáky, preventivní aktivity, zadává a vyhodnocuje ankety a dotazníky. Zajišťuje také metodickou pomoc učitelům a konzultuje s nimi případné problémy ve třídách. S žáky, rodiči i pedagogy pracuje též individuálně.
Třídní učitel, ostatní pedagogové
Sledují dění a vztahy ve třídě, provádějí průběžnou diagnostiku žáků i třídy. V rámci výuky i dalších aktivit předávají žákům informace v oblasti prevence, pomáhají jim řešit jejich problémy. V případě potřeby osloví a zapojí do řešení problému výchovného poradce a metodika prevence. Vedou si záznamy o problémech i způsobu jejich řešení, informují výchovného poradce i metodika prevence. Pokud je třeba, jsou schopni poskytnout dokumenty k dalšímu šetření. Třídní učitel je v kontaktu s rodiči žáků své třídy (třídní schůzky, osobní setkání, telefon, e-mail).
Ředitel školy, zástupce ředitele
Sledují průběh a kvalitu prevence rizikového chování. Řeší problémy v kontextu celé školy ve spolupráci s ostatními zaměstnanci, provádějí personální a organizační opatření. V případě potřeby se účastní řešení vzniklých problémů typu - rodič/škola, rodič/žák/škola.
Řešením rizikového chování ve škole se zabývá:
- ředitel školy, zástupce ředitele
- výchovný poradce
- školní metodik prevence
- třídní učitel/ka žáka
- školní psycholog
Rodiče i žáci jsou na začátku každého školního roku seznámeni se školním řádem – v rámci prevence pak s částí, kde jsou stanovena pravidla k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, ochrany před patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí. Pokud se ve škole vyskytnou žáci, kteří tato pravidla porušují, bude k nim přistupováno dle doporučení MŠMT takto:
- individuální rozhovor se žákem
- dle zjištěných informací bude zajištěna spolupráce s rodinou
- doporučí se následné postupy k vyřešení situace, popř. spolupráce rodičů s příslušnými odborníky
- v případě nezájmu rodičů bude informován sociální odbor, oddělení péče o dítě
-
při porušení zákona bude vše oznámeno Policii ČR
Řešení každého vzniklého problému bude probíhat individuálně, diskrétně a ve spolupráci všech zainteresovaných stran.
5. Analýza současného stavu
Nejvíce informací o výskytu rizikového chování žáků poskytli třídní učitelé. Ti mají možnost děti pozorovat nejen ve třídách při vyučování, ale také o přestávkách, na chodbách, v šatnách a tělocvičnách. Zdrojem velmi užitečných informací jsou i mimoškolní aktivity – výlety, exkurze, adaptační pobyty, kulturní a sportovní akce. Dalším zdrojem informací jsou pak dotazníková šetření, třídnické hodiny, připomínky žáků, hodiny předmětů výchovného charakteru, schránka důvěry.
Prevenci provádíme průběžně během celého školního roku také ve všech předmětech u vhodných témat, hlavně však ve výchovách (Vv,Tv,Hv,PTv – na obou stupních), prvouce, přírodovědě a vlastivědě na 1. stupni, Výchově k občanství a Výchově ke zdraví na 2. stupni..
6. Cíle PP
6.1. Dlouhodobé cíle
- výchova žáků ke zdravému životnímu stylu
- rozšíření vědomostí žáků v oblasti prevence rizikového chování
- průběžné vzdělávání pedagogů v oblasti prevence rizikového chování
-
snížení počtu rizikových faktorů a míst ve škole
6.2. Krátkodobé cíle
Pedagogové
- další vzdělávání v oblasti prevence (dle nabídky a aktuálních požadavků)
- prohloubení spolupráce třídních učitelů a metodika prevence
- pravidelné předávání informací z oblasti prevence (tř.učitel – metodik prevence – výchovný poradce - poradce pro volbu povolání - školní psycholog)
Zákonní zástupci/rodiče
- pravidelné informace v oblasti prevence
- další zlepšení spolupráce mezi rodiči a školou (větší podíl rodičů na organizaci akcí školy)
-
rodiče a zákonní zástupci dodržují pravidla stanovená školou
Žáci
- snížení počtu omluvené i neomluvené absence
- prevence v oblasti skrytého záškoláctví
-
ozdravění vztahů v třídních kolektivech
6.3. Prostředky k dosažení cílů
Pedagogové
• důkladné seznámení s obsahem PP (ředitel školy, metodik prevence)
• nabídka dalšího vzdělávání v oblasti prevence (metodik prevence)
• pravidelné předávání informací v oblasti prevence tř. učitelům i ostatním pedagogům
(metodik prevence, výchovný poradce, ředitel, zástupce ředitele)
• vytvoření aktuální databáze organizací a specialistů v oblasti prevence (metodik prevence)
• úzká spolupráce mezi metodikem prevence, výchovným poradcem a ostatními pedagogy
Zákonní zástupci/rodiče
• seznámení rodičů s PP školy, Krizovým plánem, Školním řádem a ostatními dokumenty, které se týkají prevence (třídní učitelé, odkaz na stránky školy)
• rodiče jsou informováni o funkci metodika prevence a jeho konzultačních hodinách
(třídní učitelé, stránky školy)
• poskytování poradenství metodikem prevence a výchovným poradcem
• předávání aktuálních informací z oblasti prevence na třídních schůzkách (třídní učitelé)
• pravidelné akce školy – účast a podíl rodičů na zajištění a průběhu akce
Žáci
• na začátku každého školního roku jsou důkladně seznámeni se Školním řádem (třídní učitelé)
• jsou informováni o existenci a obsahu PP (třídní učitelé, stránky školy)
• jsou seznámeni s metodikem prevence, jeho náplní práce a konzultačními hodinami
(tř. učitelé, metodik prevence)
• účastní se preventivních programů dle potřeby třídy (programy jsou vybrány na základě hodnocení předchozího šk. roku) (tř. uč., metodik prevence – nabídka programů)
• účastní se preventivních programů vybraných metodikem prevence
• podílejí se na organizaci a průběhu akcí školy
• další aktivity – adaptační kurzy, lyžařské kurzy, sportovní a kulturní akce, vědomostní i sportovní soutěže, třídnické hodiny apod.
7. Preventivní aktivity
Preventivní programy na naší škole stabilně zajišťuje společnost Pavučina o.p.s. s lektorkou Bc. Petrou Mecnerovou, lektoři prevence Policie ČR a kurátorky OSPOD. Další preventivní programy zajišťujeme operativně na základě požadavků pedagogů.
Třídní učitelé provádějí primární prevenci ve svých třídách průběžně dle potřeby a výskytu nežádoucích projevů chování u žáků.
8.Evaluace
Na konci školního roku bude provedeno zhodnocení PP – jeho kvality a efektivity. Zdrojem informací budou dotazníková šetření, zpětná vazba po každém preventivním programu, mimoškolní aktivity, pohovor s žáky, třídní schůzky. Hlavním zdrojem však budou i nadále třídní učitelé - jejich práce s žáky, pravidelná diagnostika třídního kolektivu, zápisy šetření vzniklých problémů, práce s rodiči problémového dítěte apod.
9.Přílohy
9.1. Legislativní ukotvení prevence ve škole
Zákony
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů i v oblasti prevence (školský zákon)
- Zákon č. 562/2004 Sb. změna některých zákonů v souvislosti s přijetím školského zákona
- Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek
Vyhlášky
- Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
- Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
- Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů
Metodické pokyny a doporučení
- Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, č.j. 21291/2010-28
- Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikany mezi žáky škol a školských zařízení, č.j. 21149/2016
- Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při omlouvání nepřítomnosti žáků ve škole a při prevenci a postihu záškoláctví, č.j. 10 194/2002-14
- Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance, č.j. 14 423/99-22
- Pravidla pro děti a rodiče k bezpečnějšímu užívání internetu, č.j. 11 691/2004-24
- Spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané, č.j. 25 884/2003-24
- Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných MŠMT, č.j. 37 014/2005
Dokumenty školy
- Školní řád
- Preventivní program
- Krizový plán školy
- Platné školské dokumenty pro oblast prevence
-
Zápisy z jednání při řešení problémů
9.2. Vnitřní informační zdroje školy
- webová stránka školy www.11zsfm.cz
- schránka důvěry – klasická i na stránkách školy
- školní rozhlas
- nástěnky
- třídnické hodiny
- třídní schůzky
- mimoškolní aktivity (divadelní a filmová představení, výlety, exkurze…)
- akce školy (Den otevřených dveří, Mikulášský jarmark, výstavky prací žáků…)
- kulturní, sportovní a vědomostní soutěže
- SRPŠ
- knihovna – v budově školy
- spolupráce pedagogů v oblasti prevence
-
metodik prevence, výchovný poradce, školní psycholog, speciální pedagog
9.3. Vnější informační zdroje školy
ŠKOLSTVÍ
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, www.msmt.cz , +420 234 811 111
- Česká školní inspekce – Moravskoslezský inspektorát, www.csicr.cz , +420 596 115 474
- Magistrát města Frýdek-Místek, Odbor školství, kultury, mládeže a tělovýchovy, www.frydekmistek.cz, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , +420 558 609 201
- Pedagogicko-psychologická poradna, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. ,+420 558 432 084, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , +420 558 334 541
- Speciálně pedagogické centrum – SPC, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , +420 558 438 644
- Speciálně pedagogické centrum – SPC se zaměřením na vady řeči a sluchu, www.val.mez.cz, +420 778 404 568
- Speciálně pedagogické centrum – SPC, http://www.zs-tesinska.cz
ZDRAVOTNICTVÍ
- Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě, www.khsova.cz, +420 558 418 301
- Nemocnice ve Frýdku-Místku, přísp. org., Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. ,+420 558 415 111
- MUDr. Jaroslav Matýs, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , +420 777 768 608
JUSTICE
- Policie ČR, www.policie.cz, Územní odbor Frýdek – Místek, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , +420 974 732 111,
- Policie ČR, Obvodní oddělení Frýdek – Místek, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , +420 974 732 651
-
Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje, www.hzscr.cz/hzs-moravskoslezskeho-kraje.aspx, +420 950 720 011
SOCIÁLNÍ OBLAST
- Magistrát města Frýdek-Místek, www.frydekmistek.cz/cz/obcan/organy, +420 558 609 651
- Odbor sociální péče, Odbor sociálně právní ochrany dětí +420 558 609 435
- Středisko výchovné péče, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , +420 558 629 348, +420 558 647 276
- Rodinná a manželská poradna, www.cepp.cz, +420 558 438 600
PREVENCE A INTERVENCE
- Poradna pro primární prevenci, z.s. ,, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , +420 732 508 463
- Centrum nové naděje (CNN), Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , +420 558 629 223
- Renarkon, o.p.s, www.renarkon.cz, +420 558 628 444
- Pavučina, o.p.s., www.pavucina.net , +420 607 117 120, Bc. Petra Mecnerová, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , +420 605 237 759
- Slezská diakonie – sociální asistence, www.slezskadiakonie.cz , +420 739 380 145
- Krizové centrum Ostrava, http://www.kriceos.cz/ , +420 596 110 882-5
- Linka důvěry – non stop krizová linka , +420 596 318 080
- Krizové centrum pro děti a rodinu- krizové centrum, poradna, +420 596 123 555
- Metodik prevence PPP F.-M, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , +420 724 259 542
- Krajský úřad Moravskoslezského kraje, www.msk.cz , +420 595 622 337, Mgr. Andrea Matějková , Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Krizový plán školy
Krizový plán školy
Základní škola Frýdek-Místek, Jiřího z Poděbrad 3109
Kontakt na školního metodika prevence
- Školní metodik prevence: Mgr. Daniela Kaňoková
- Telefonní kontakt: 555 534 103
- Konzultační hodiny: PO 14:00 - 15:00 po tel. domluvě
- Pro kontakt lze využít i naši schránku důvěry.
Kde hledat pomoc
Důležité adresy, kontakty