Zkušenosti s písmem Comenia Script po čtyřech letech
S výukou tohoto písma jsme na naší škole začali ve školním roce 2013-2014, a to na přání většiny rodičů tehdejších prvňáků. I my jako učitelé jsme vysledovali a uvědomovali si, bez ohledu na to, zda existuje Comenia Script, že děti i dospělí dávají přednost čím dál více jednoduššímu stylu psaní a že důsledně spojená psací písma s kličkami nahoře a dole při běžném psaní po sobě mnohdy nepřečtou ani sami písaři. Po kompletním proškolení pedagogů 1. stupně v písmu Comenia Script jsme se rozhodli touto formou písma vyučovat všechny naše žáky 1. ročníku.
Jaká je tedy charakteristika písma a jak probíhá jeho výuka?
Školní kolo recitační soutěže
Dne 16. února se konalo školní kolo recitační soutěže žáků 1. – 5. tříd. Zúčastnili se jí vítězové třídních kol a svou premiéru měli také naši prvňáčkové, kteří svým přednesem soutěž zahájili. Recitovalo se ve dvou kategoriích. První kategorii tvořili žáci druhých a třetích ročníků, druhou pak žáci čtvrtých a pátých ročníků. Básničky nám předneslo celkem 28 žáků, z nichž nejlepší budou naši školu reprezentovat v obvodním kole.
Vítězové školního kola:
1. kategorie:
- místo: Jirka Mojžíšek
- místo: Klárka Urbišová
- místo: Amálka Kupková
2. kategorie:
- místo: Kuba Mandys
- místo: Beáta Čubová
- místo: Kuba Švec
Všem vítězům blahopřejeme a držíme palce v obvodním kole.
„Hodina pohybu navíc“ nás prostě baví
„V minulém školním roce, kdy jsme s pokusným ověřováním projektu MŠMT „Hodina pohybu navíc“ začínali, bylo naším cílem přidat něco nového, co se týče všestranného pohybu žáků, neboť jsme školou se sportovním zaměřením a snažíme se hledat nové cesty k tomu, aby se žáci naučili mít sport rádi již od útlého věku,“ vysvětluje ředitel školy Jiří Adámek a dodává, „zaměření Hodin pohybu navíc se týká všeobecného rozvoje dovedností fotbalu, basketbalu, házené, volejbalu, úpolových cvičení, základů gymnastiky, atletiky, plavání, florbalu a bruslení. Projekt se v minulém školním roce velmi líbil, a protože si žáci opět přáli navštěvovat Hodiny pohybu navíc, tak i letos v projektu pokračujeme.“
Jak projekt hodnotí sami trenéři? Martin Strnadel, garant celého projektu na naší škole a zároveň trenér házené, říká, „Žáci navštěvují hodiny rádi, naučí se vždy něco nového. Z hodin odcházejí nadšeni, jsou pro ně velkou zábavou. Děti jsou stále v akci a neustále se zlepšují!“
Trenérka Martina Brunclíková dostala na starosti ty nejmladší šestileté žáky a k celému projektu dodává: „Prvňáčci mívají občas strach z pohybu, z neznámého náčiní a pomůcek, ale postupně tento strach mizí a nakonec se všichni vyřádí. Velmi oceňuji i to, že se děti naučí kamarádství, pravidlům fair play a hlavně, že tráví méně času u počítačů.“
Tento projekt nás velmi zaujal a hodláme v něm nadále pokračovat. Vidíme ho nejen jako vhodnou náplň trávení volného času, ale také jako hlavní motivaci pro to, aby si děti radost z pohybu užívaly.
Táňa Janošcová
Objevuj a bádej
Lesy České republiky, s.p. podpořily projekt naší školy „Objevuj a bádej“ a to poskytnutím finančního daru ve výši 50 000 Kč.
Cílem tohoto projektu je podpořit badatelsky orientované vyučování a umožnit efektivnější výchovně vzdělávací proces v oblasti přírodovědného vzdělávání na naší základní škole. Jedná se o dovybavení přírodovědné učebny mikroskopy a pořízení odborných pomůcek jak pro terénní výuku přírodopisu, tak i pro výuku v učebně, a to v předmětech přírodopis, ekologická výchova, biologická praktika a v přírodovědném kroužku.
Pilotní ověřování projektu „Hodina pohybu navíc“
Naše škola byla vybrána ve školním roce 2015 - 2016 k realizaci pokusného ověřování projektu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT) a Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV)
č.j.: MŠMT - 11416/2015 s názvem „Hodina pohybu navíc“.
Do pokusného ověřování byli zahrnuti žáci 1. – 3. ročníku naší školy, kteří docházeli do školní družiny.
Toto pokusné ověřování je vyhlášeno také na tento školní rok 2016 -2017 a naše škola v ověřování pokračuje. V průběhu tohoto školního roku je tedy zařazena 1 vyučovací hodina pro každý výše uvedený ročník do odpolední činnosti školní družiny.
Zlepšení klimatu třídy
Optimální vztahy mezi spolužáky, ale také pocit důvěry a jistoty vyplývající ze vztahu vyučujících a jejich žáků, to byla snaha, se kterou jsme vstupovali do tvorby projektu Zlepšení klimatu třídy.
Pro tento školní rok škola získala podporu dotačního programu Moravskoslezského kraje Podpora aktivit v oblasti prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže na školní rok 2016/2017. Díky tomuto projektu byly finančně podpořeny aktivity směřující ke zlepšení klimatu v jednotlivých třídních kolektivech.