Hornická desítka
Vážení rodiče,
v sobotu 5. 11. 2022 se v našem městě Frýdku - Místku uskuteční běžecký závod Hornická desítka.
Kromě desetikilometrové trasy (pro dospělé) jsou připraveny:
- závody mládeže (vzdálenosti dle kategorií od 80m do 836m),
- Běh pro zdraví (1 km),
- Závod mílařů (3,3 km).
V rámci celé akce proběhne tzv. Soutěž škol. O co se jedná? Cílem škol je sestavit co nejpočetnější výpravu. Za každý start se uděluje 1 bod.
Varianty:
1. Dítě se zúčastní závodu mládeže - vzdálenost je dána věkovou kategorií; startovné činí 50,-. (1 bod pro školu)
2. Dítě se zúčastní Běhu pro zdraví - vzdálenost 1km; startovné činí 100,- (s nárokem na tričko), 50,- (bez trička). (1 bod pro školu)
3. Dítě se zúčastní obou výše uvedených závodů. (2 body pro školu).
Pozn. 1:
Přihlášení je již možné až v den závodu!
Startovné se tedy hradí také až v den závodu, v Národním domě (místo prezence bude viditelně označeno).
Na kartičce, kterou dítě obdrží, je kolonka Startuje za (oddíl/město/škola) - zde je nutné uvést 11.ZŠ FM.
Školy s nejpočetnější výpravou (nejvíce body) obdrží kromě sportovního vybavení pro svou školu také sladké odměny.
Na akci se můžete samozřejmě vydat s celou rodinou.
Výběrová dějepisná exkurze
12. října 2022 jsme navštívili hlavní město České republiky. Cílem našeho putování byla Praha románská, gotická, renesanční i barokní.
Stověžatou krásku nad Vltavou navštívilo 30 žáků 9. ročníku. Využili jsme programu Pražský hrad CK Výuka Jinak, který umožnil nejen prohlídku nádvoří Hradu, ale i jeho interiérů a dalších pamětihodností.
Paní průvodkyně si nás vyzvedla hned na Wilsonově nádraží v Praze a krátce nás seznámila s organizací dne. Poté jsme se vydali na zastávku metra. Projeli jsme se i tramvají. Nejprve naše cesta mířila na Pražský hrad. Zde jsme se dozvěděli spoustu zajímavých informací a prohlédli si katedrálu sv. Víta, Václava a Vojtěcha, Starý královský palác s Vladislavským sálem, románskou trojlodní baziliku sv. Jiří s hrobem sv. Ludmily, Zlatou uličku u Daliborky. Do válcovité pevnostní věže z 15. století, ve které byl vězněn Dalibor, jsme se bohužel nedostali, byla v rekonstrukci. Po návštěvě Hradčan následovala cesta Nerudovou ulicí na Malostranské náměstí a poté na Karlův most a Staroměstské náměstí. Na Václavském náměstí dostali žáci rozchod a historické putování ukončil sraz u sochy sv. Václava.
K příjemně prožitému dni věnovanému historii přispělo i krásné podzimní počasí plné slunečních paprsků.
Přírodovědný klokan
Ve čtvrtek 13. října 2022 proběhla na naší škole soutěž Přírodovědný klokan.
Jedná se o soutěž, kterou pořádá Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UP. Cílem je vzbudit a podpořit zájem žáků o technické a přírodovědné obory.
Jedenatřicet žáků 8. a 9. ročníku řešilo úlohy z matematiky, fyziky, chemie, biologie a zeměpisu. Maximálně mohli získat 120 bodů.
Nejlépe si vedli Sabina Geržová z 9.A (53 bodů), Zuzana Buzková z 9.A (51 bodů) a Vojtěch Jarošek z 8.B (50 bodů). Gratulujeme!
Umístění dalších soutěžících a správné řešení si můžete prohlédnout na chodbě ve 3. patře u učebny přírodopisu.
Projekt Krokus
27. ledna si připomeneme Mezinárodní den památky obětí holocaustu.
I v letošním školním roce se žáci devátého ročníku zapojili do projektu organizovaného irskou organizací HETI (Holocaust Education Trust Ireland) s názvem Krokus.
Na konci září vysadili na školním pozemku u vchodu do jídelny cibulky žlutých krokusů jako připomínku obětí jednoho a půl milionu židovských a tisíců dalších dětí, které zemřely během holocaustu.
Žluté květy krokusů připomínají Davidovu hvězdu, kterou byli Židé nuceni nosit za nacistické nadvlády a zároveň symbolizují vzpomínku na děti, které v průběhu šoa zahynuly.
Poznávací zájezd do jižní Anglie a Londýna
V týdnu od 3. do 7. října 2022 se 47 vybraných žáků sedmých až devátých ročníků naší školy zúčastnilo poznávacího zájezdu do Anglie
Po náročné cestě autobusem jsme druhý den ráno úspěšně dorazili do Londýna. Lanovka nad řekou Temží nás dopravila na druhý břeh řeky. V Londýně proběhla návštěva Tower of London a procházka přes slavný zvedací most Tower Bridge k divadlu Globe. Odpolední projížďka místním metrem na Piccadilly Circus byla pro všechny nezapomenutelným zážitkem. Ve večerních hodinách jsme se autobusem dopravili do města Worthing, kde už nás vyhlížely hostitelské rodiny, u kterých jsme měli strávit následující dvě noci. Žákům se pobyt v rodinách moc líbil, zároveň si chválili možnost vyzkoušet komunikaci v anglickém jazyce se všemi členy rodiny a poznat anglický životní styl.
Druhý den přišly na řadu krásy jižní Anglie. Dopoledne jsme se vydali ke křídovým útesům tyčícím se vysoko nad oceánem, procházeli se podél moře kolem křídového mysu Beachy Head a poté se nechali autobusem dovézt do Brightonu. V tomto přímořském městečku se nachází nejstarší Sea Life Centre a nádherné historické uličky The Lanes.
Poslední den strávený v Londýně jsme zahájili návštěvou nultého poledníku v Greenwich a odtud se plavili lodičkou po řece Temži do centra města. Žáci byli nadšeni z projížďky na London Eye, odkud viděli Londýn z výšky 135 metrů. Navštívili jsme také Big Ben, Houses of Parliament, Wetminster Abbey a Buckingham Palace. V závěru dne následovala zastávka na Trafalgar Square a pak už nás čekal autobus a cesta domů.
Žáci si dlouho očekávaný zájezd do Anglie moc užili a my bychom je chtěli pochválit za jejich skvělé chování a zodpovědný přístup.
Adaptační pobyt
Ve dnech 20. – 22. 9. 2022 měli po delší odmlce naši šesťáci opět možnost vyrazit na adaptační pobyt, strávit tak čas se spolužáky mimo časoprostor běžný pro školu a hned na startu 2. stupně základní školy se co nejvíce poznat v novém kolektivu a utužit třídní vztahy.
V proměnlivém počasí jsme vyrazili pěšky ze školy směr ubytovací zařízení Palkovické hůrky. I přes občasný déšť se nálada po celé desetikilometrové trase držela na výborné úrovni s nepřetržitým řetězem vtípků a hlášek a také ve výborném tempu. Po příchodu na místo proběhlo rozdělení skupin na pokoje a hlavně velice zasloužený oběd, po kterém děti rády využily prostor na krátký odpočinek. Ihned první den jsme se také pustili do prvních aktivit k většímu seznámení se mezi sebou, spolupráci a komunikaci. Den jsme zakončili několika známými písněmi u kytary, kdy některým šlo opravdu až o hlas. Se začátkem druhého dne pobytu jsme opět roztočili kolečko společných aktivit, a to částečně pod vedením třídních učitelů a asistentů a částečně pod vedením školní psycholožky, se kterou se děti mohly ještě více ponořit do mezitřídních vztahů. Tyto aktivity si děti ve společném hodnocení velice pochvalovaly a byly za ně rády. I přes nepříznivé počasí jsme poté stihli ještě krátký výlet na nedalekou rozhlednu. Den byl zakončen společnou krátkou, ale intenzivní diskotékou, při které tedy přišli o hlas už i ti, kterým se to nepovedlo u kytary. Společný pobyt jsme zakončili opět cestou pěšky zpátky ke škole.
Adaptační pobyt shledávám jako velice zdařilý. Ukázalo se, že čas strávený společně mimo školu je k nezaplacení, kdy děti mají prostor na zcela jiné společné činnosti než ve školní výuce, a tedy na lepší poznání se, získání i poskytnutí respektu, vzájemné toleranci a přívětivější komunikaci mezi sebou. samými.