Hodnotící zpráva
Realizace dotačního projektu ŠABLONY I s názvem „Otevřená škola v šablonách“, registrační číslo projektu CZ02.3.68/0.0/0.0/16_022/0005207, probíhala na Základní škole Frýdek-Místek, Jiřího z Poděbrad 3109 od 1. 09. 2017 – do 31. 8. 2019 v celkové výši podpory 1 097 398 Kč.
Škola tímto dvouletým projektem získala a realizovala šablony k dalšímu vzdělávání učitelů, které bylo zaměřeno na inkluzi, cizí jazyk, matematickou a čtenářskou gramotnost, zaměstnávala školního psychologa a realizovala vzájemnou spolupráci pedagogů, tandemovou výuku, klub logického myšlení a deskových her a u žáků ohrožených školním neúspěchem realizovala kluby doučování.
Projekt v první řadě umožnil škole uzavřít tým specialistů a to tím, že na škole nově působila školní psycholožka, čímž došlo k rozšíření služeb nejen pro žáky a jejich zákonné zástupce, ale i pro pedagogy školy. Při plnění úkolů byla důležitá spolupráce s vedením školy, metodikem prevence, výchovným poradcem a také se specializovanými školskými a dalšími poradenskými zařízeními. Spolupráce se zaměřila také na Mateřskou školu Mateřídouška, kde byla provedena vždy na jaře přednáška o školní zralosti. Poté příprava a účast na dni otevřených dveří pro budoucí prvňáčky a spolupráce při zápisu dětí do prvních tříd. Ve škole se se žáky pracovalo jak individuálně, tak skupinově. V prvních a šestých ročnících se školní psycholožka na začátku školního roku zaměřila na adaptaci žáků. V průběhu roku se pak, dle potřeby či na žádost učitele realizovalo mapování vztahů ve třídách, besedy se žáky apod. Psycholožka se rovněž účastnila preventivních programů a třídnických hodin. Její Individuální práce byla zaměřena na konzultace pro výchovné, výukové problémy, rizikové chování atd. Každoročně se účastnila pracovního setkání školních psychologů pořádaného MSK. Minimálně jednou za čtvrtletí se konalo pracovní setkání školních psychologů z Frýdku-Místku a okolí.
Projekt Šablony I podporoval i další vzdělávání pedagogů školy zaměřené na inkluzi, cizí jazyky, matematickou a čtenářskou gramotnost.
Pedagogové školy zintenzivnili svoji vzájemnou spolupráci šablonami Vzájemná spolupráce pedagogů a Tandemové výuky v předmětech matematika, informatika, zeměpis, přírodopis, chemie, ekologická výchova, biologická praktika apod.
Žáci školy navštěvovali klub zábavné logiky a deskových her. Projekt pamatoval také na žáky ohrožené školním neúspěchem. Těmto žákům pedagogové školy podali pomocnou ruku prostřednictvím odpoledního doučování především v předmětech český jazyk, anglický jazyk a matematika.
Pomocí těchto výše uvedených šablon a aktivit jsme se snažili zvýšit a zlepšit výchovně vzdělávací výsledky žáků, omezit jejich neúspěšnost, zvýšit jejich motivaci k učení, zlepšit pracovní klima ve škole a zajistit profesní růst pedagogických pracovníků.
Dvouletý projekt Otevřená škola v šablonách zcela jistě přispěl ke zvýšení kvalit výchovně vzdělávací práce na naší škole.