Svobodný přístup k informacím
Základní škola Frýdek-Místek, Jiřího z Poděbrad
SVOBODNÝ PŘÍSTUP K INFORMACÍM
Směrnice vydaná ředitelem školy
Tato směrnice upravuje organizační a procedurální otázky pro realizaci zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím ve znění zákona č. 101/2000 Sb,a dalších zákonných norem v podmínkách školy.
ZÁKLADNÍ POJMY
Povinný subjekt
Název školy: Základní škola Frýdek-Místek
Adresa: Jiřího z Poděbrad 3109, 738 01 Frýdek- Místek
Právní forma: příspěvková organizace IZO: 600133765
Zřizovatel: Město Frýdek-Místek
IČ : 49562291
Adresa: Radniční 1148, Frýdek-Místek
Telefon: 558 425 511
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Internetové stránky: www.11zsfm.cz
Ředitel školy: Ing. Jiří Adámek
Ve funkci ředitele od 24.8.1998
Jmenování do funkce ředitele školy dne : 1.8.2012
Žadatel
Žadatelem může být každá fyzická či právnická osoba, to znamená také územní samosprávný celek, jiný orgán státní správy, hromadný sdělovací prostředek apod., která žádá o informaci, bez ohledu na důvod svého zájmu o danou informaci.
Informace
Ředitel školy poskytuje informace na základě:
- žádosti nebo
- zveřejněním.
Informací, kterou je ředitel školy povinen poskytnout, je faktický údaj týkající se otázky v působnosti ředitele školy, nikoliv však komentář, názor na určitou skutečnost, výklad právního předpisu apod.
Zveřejněnou informací je taková informace, která může být vždy znovu vyhledána a získána, zejména vydaná tiskem nebo na jiném nosiči dat umožňujícím zápis a uchování informace, vystavená na nástěnce ve vestibulu školy nebo pomocí internetu (www. stánky školy).
Doprovodnou informací je taková informace, která úzce souvisí s požadovanou informací (například údaj o jejím původu, existenci, počtu, důvodu odepření, době, po kterou důvod odepření trvá a kdy bude znovu přezkoumán, a o dalších důležitých rysech).
POSKYTOVANÉ INFORMACE
Zveřejnění informací
Ředitel školy zveřejní v sídle školy na všeobecně přístupném místě následující informace:
- informace o škole a údaje o jmenování do funkce ředitele školy
- vymezení své pravomoci a působnosti
- jméno a příjmení své nebo zástupce ředitele určeného k poskytování informací a
příjmení pracovníka pověřeného přijímáním a vyřizováním stížností, podnětů a oznámení
- údaje o tom, proti kterým rozhodnutím ředitele školy je přípustné odvolání, ke kterému
orgánu, v jaké lhůtě a kde lze odvolání podat
- postup při vyřizování stížností, oznámení a podnětů
- postup při vyřizování žádostí o poskytnutí informace
- přehled nejdůležitějších předpisů, kterými se ředitel školy při výkonu své působnosti řídí
a místo a čas, kde jsou tyto předpisy k nahlédnutí
- sazebník úhrad za poskytování informací
- výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování
informací
- výroční zprávu o činnosti školy za předcházející kalendářní rok ( www stránky
organizace)
Ředitel školy může zveřejnit uvedené informace také jinými způsoby a můžezveřejnit i další informace, které je v souladu se zákonem č.106/1999 Sb. povinen poskytovat.
Kopie informací
Ředitel školy umožní každému pořízení kopií informací vymezení oblasti informací viz. níže. Tuto službu zabezpečuje sekretářka školy p. Pořízková se souhlasem statutárního zástupce ředitele školy nebo ředitele školy.
ZPŮSOB A ROZSAH ZVEŘEJŇOVÁNÍ INFORMACÍ
Škola zveřejňuje informace těmito způsoby:
- na nástěnce ve vestibulu školy
- v denním tisku a sdělovacích prostředcích
- v kanceláři školy-podatelně
- prostřednictvím osobního jednání se zákonnými zástupci (třídní schůzky, konzultace k výchovně
vzdělávací problematice, setkání s výchovným poradcem apod.)
- na internetových stránkách školy ( www.11zsfm.cz)
- prostřednictvím výroční zprávy ředitele školy
OMEZENÍ PRÁVA NA POSKYTNUTÍ INFORMACE
Ředitel školy neposkytne informaci, která
a) vypovídá o osobnosti a soukromí fyzické osoby, zejména o jejím rasovém původu, národnosti, politických postojích a členství v politických stranách a hnutích, vztahu k náboženství, o její trestné činnosti, zdraví, sexuálním životě, rodinných příslušnících a majetkových poměrech, pokud tak nestanoví zvláštní zákon nebo s předchozím písemným souhlasem dotčené osoby
b) je označena za obchodní tajemství
c) byla získána od osoby, které informační povinnost zákon neukládá, pokud nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí
d) se týká probíhajícího trestního řízení, rozhodovací činnosti soudů nebo jejíž poskytnutí by bylo porušením ochrany duševního vlastnictví
e) ředitel školy může omezit poskytnutí informace, pokud se jedná o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí; to platí jen do doby, kdy se příprava ukončí pravomocným rozhodnutím (jedná se o informace vzniklé v etapě přípravy rozhodnutí, např. stanoviska jednotlivých organizačních útvarů školy k určité věci před jejich sjednocením ve formě rozhodnutí navenek)
Omezení práva na informace znamená, že ředitel školy poskytne požadované informace včetně doprovodných informací po vyloučení uvedených informací. Odepřít poskytnutí vyloučené informace lze pouze po dobu, po kterou trvá důvod odepření.
VYŘIZOVÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ INFORMACÍ
Za vyřizování žádostí o poskytnutí informací odpovídá ředitel školy. Ředitel školy určil statutárního zástupce ředitele školy p. Mgr. Libora Kuču k přijímání a vyřizování žádostí o poskytnutí informací.
Žádost o poskytnutí informace se podává:
- ústně (osobně)
- písemně (doručená poštou, osobně i jiným způsobem, elektronickou poštou nebo na jiném nosiči dat)
Pokud žádost o poskytnutí informace směřuje k poskytnutí zveřejněné informace, může zástupce ředitele místo požadované informace sdělit jen údaje umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace. V případě ústní žádosti tak učiní neprodleně, v případě písemné žádosti nejpozději do 15 dnů ode dne doručení žádosti. Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí informace, musí mu být poskytnuta.
Není-li žádost vyřízena ústně, poskytne se požadovaná informace písemně, nahlédnutím do spisu (včetně možnosti pořízení kopie) nebo na paměťových mediích.
Ústní žádost
Ústní žádost lze vyřídit ústně jen s výslovným souhlasem žadatele. Pokud žadatel trvá na písemném vyřízení, vyzve jej pověřený statutární zástupce ředitel školy k podání žádosti v písemné formě.
Písemná žádost
Žádost o poskytnutí informací doručenou poštou přijímá sekretářka školy. Po jejím zaevidování ji neprodleně předá statutárnímu zástupci ředitele školy. Žádost doručenou osobně, elektronickou poštou, nebo na jiných nosičích dat přijímá statutární zástupce ředitele školy.
Žádost o poskytnutí již zveřejněné informace (například ve výroční zprávě ředitele školy) se zpravidla vyřídí poskytnutím údajů o zveřejnění.
Pokud není ze žádosti zřejmé, že směřuje vůči škole (řediteli školy jako povinnému subjektu) nebo není zřejmé, kdo žádost podal, pověřený pracovník ji bez dalšího odloží.
Pokud je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována nebo je formulována příliš obecně, zástupce ředitele vyzve žadatele ve lhůtě do sedmi dnů ode dne doručení žádosti, aby žádost upřesnil. Neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů ode dne doručení výzvy, rozhodne zástupce ředitele o odmítnutí žádosti.
Pokud je požadovaná informace mimo působnost ředitele školy, zástupce ředitele žádost odloží a odložení žádosti a jeho důvod sdělí do tří dnů žadateli. Ředitel školy nemá za povinnost postoupit žádost příslušnému orgánu.
Zástupce ředitele poskytne žadateli informaci nejpozději do 15 dnů ode dne doručení žádosti, případně ode dne upřesnění žádosti. O formě, ve které bude informace poskytnuta, rozhodují statutární zástupci ředitele. Lhůtu 15 dnů může statutární zástupce ředitele prodloužit nejvýše o deset dní pouze z následujících důvodů:
- jedná-li se o vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti,
- je-li pro poskytnutí informace nezbytná konzultace s jiným orgánem státní správy.
Zástupce ředitele školy je povinen písemně informovat žadatele o prodloužení lhůty a důvodech prodloužení, a to ještě před uplynutím lhůty 15 dnů.
Pokud ředitel školy odmítne zcela nebo zčásti poskytnout žadateli informace, vydá o tom ve lhůtě 15 dnů, případně v řádně prodloužené lhůtě rozhodnutí. Rozhodnutí se nevydává v případě odložení věci.
Rozhodnutí je správním rozhodnutím ve smyslu zákona a musí obsahovat následující náležitosti :
- název a sídlo školy
- číslo jednací a datum vydání rozhodnutí
- označení žadatele o informaci (jméno a příjmení fyzické osoby, název a sídlo právnické osoby)
- výrok, který obsahuje samotné rozhodnutí o odmítnutí poskytnutí informace požadované
žadatelem
- odůvodnění, které obsahuje důvod odmítnutí poskytnutí informace, včetně každého omezení
práva na informace, s uvedením ustanovení příslušných právních předpisů
- poučení o odvolání, které obsahuje poučení o místu, formě a době podání odvolání
- vlastnoruční podpis ředitele školy s uvedením jména, příjmení a funkce
- jméno, příjmení a funkce pověřeného pracovníka
Rozhodnutí se doručí do vlastních rukou žadatele. Pokud žadatel žádá o poskytnutí více informací, z nichž některé jsou vyloučeny, škola přípustné informace poskytne a souběžně rozhodne o odepření vyloučených informací.
Statutární zástupce ředitele zodpovídá za evidenci písemných žádostí o poskytnutí informace. Evidence žádostí obsahuje:
- datum doručení žádosti, věc, číslo jednací
- jméno, příjmení žadatele (název a sídlo), spojení na žadatele
- způsob, jakým bylo ve věci postupováno a jak byla žádost vyřízena
- datum vyřízení žádosti
Údaje v evidenci žádostí jsou chráněny zákonem
ODVOLÁNÍ
Proti rozhodnutí o odmítnutí poskytnout informace lze podat odvolání ke KÚ Moravskoslezského kraje nebo zřizovateli, prostřednictvím ředitele Základní školy Frýdek-Místek, Jiřího z Poděbrad 3109, a to do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí nebo od uplynutí lhůty pro vyřízení žádosti.
O odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí poskytnutí informace vydaném ředitelem školy rozhodne příslušný úřad do 15 dnů od předložení odvolání ředitelem školy. Pokud příslušný úřad v uvedené lhůtě nerozhodne, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým zamítl odvolání a potvrdil napadené rozhodnutí. Za den doručení tohoto rozhodnutí se považuje den následující po uplynutí lhůty pro vyřízení odvolání.
Proti rozhodnutí o odvolání se nelze odvolat, tím není dotčena možnost soudního přezkoumání rozhodnutí o odvolání.
ÚHRADA NÁKLADŮ A VÝROČNÍ ZPRÁVA
Ředitel školy bude požadovat úhradu skutečných nákladů spojených s vyhledáváním informací, pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Žadateli na jeho žádost potvrdí předpokládanou výši úhrady nákladů. Tento pokyn se nevztahuje na zákonné zástupce žáků, kteří požadují informace o škole (vzdělávací program, učební plány, koncepce školy, organizační struktura) a o výsledcích žáků ve výchovně vzdělávacím procesu.
Poskytování informací |
poznámka |
Kč |
|
|
|
Kopírování na kopírovacích strojích A4 |
jednostranné |
2,00 |
A4 |
oboustranné |
2,00 |
A3 |
jednostranné |
3,00 |
A3 |
oboustranné |
4,00 |
Tisk na tiskárnách PC A4 |
černobíle |
3,00 |
Kopírování na datové nosiče |
disketa 3,5" |
20,00 |
|
CD |
50,00 |
Práce na počítači |
Bakalář (výstup) |
3 Kč (1 min) |
|
Internet (výstup) |
1,00 Kč (1 min) |
Telekomunikační poplatky |
|
dle platných tarifů |
Poštovné a jiné poplatky |
|
dle platných tarifů |
Druhopisy vysvědčení a diplomů |
|
50,00 |
Nahlížení do spisů a vnitřních dokumentů školy |
|
bezplatné |
Úhrady jsou vybírány na ekonomickém oddělení školy. Za správnost výběru Kč dle sazebníku odpovídá statutární zástupce ředitele školy a pokladní.
Zástupce ředitele školy je povinen žadateli na jeho žádost potvrdit předpokládanou výši úhrady nákladů. V odůvodněných případech podmíní vydání informace zaplacením úhrady nebo zálohy. Výše zálohy nesmí překročit předpokládané vynaložené náklady. Úhrada nákladů je příjmem školy.
Ředitel školy vždy do 1. března zveřejní výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování informací.
ZACHÁZENÍ S INFORMACEMI V INFORMAČNÍM SYSTÉMU ŠKOLY
Informační systém školy slouží:
- pro vnitřní potřebu školy,
- pro jiné orgány státní správy a samosprávy (zřizovatel, KÚ, MŠMT ČR …),
- žadatelům uplatňujícím právo na svobodný přístup k informacím podle zákona 106/1999 Sb.
Informační systém školy tvoří především:
a) rozhodnutí o zařazení školy do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení, včetně všech dokladů a podkladů
b) třídní knihy, třídní výkazy, popřípadě katalogové listy
c) evidenci žáků školy, která obsahuje zejména osobní údaje žáka, údaje o jeho přijetí do školy, o průběhu a ukončení školní docházky
d) školní řád, rozvrh hodin
e) záznamy z pedagogických rad
f) protokoly o přijímacím řízení, protokoly o konání zkoušek stanovených právními předpisy
g) osobní dokumentaci žáků s postižením při zachování povinné mlčenlivosti o těchto údajích
h) knihu úrazů
i) hospodářskou dokumentaci a účetní evidenci, evidenci majetku
j) personální dokumentaci
k) protokoly a záznamy o provedených kontrolách
l) jinou dokumentaci stanovenou právními předpisy
Informační systém má podobu:
- spisového materiálu
- počítačové databáze.
Zásady zacházení s informacemi v informačním systému školy
- Škola jako provozovatel informačního systému nakládá s informacemi, které vypovídají o
osobnosti a soukromí dotčených osob (zdraví, úspěšnost ve výchovně vzdělávacím procesu,
pedagogicko psychologická vyšetření, rodinné poměry). Postupuje v souladu se zákonem 256/1992 Sb., o ochraně údajů v informačních systémech.
- Škola smí získávat jen informace potřebné pro svoji činnost a provoz. Informace musí být
v přiměřeném rozsahu.
- Škola si musí ověřovat, zda informace, s nimiž v informačním systému nakládá, jsou přesné
a podle potřeby je aktualizovat. Neuchovává ve svém informačním systému nepravdivé
informace.
- Škola získává informace pro informační systém náležitým způsobemkterý je v souladu s právními předpisy.
- Škola je povinna uchovávat informace. Doba uchování je dána typovým rejstříkem pro skartaci.
- Škola zajistí ochranu svého informačního systému před náhodným nebo neoprávněným
zničením, náhodným poškozením, jakož i před neoprávněným přístupem nebo zpracováním.
- Škola zajistí, aby po skončení pracovního poměru zaměstnance nemohly být
informace, s nimiž nakládal, touto osobou využity.
Organizační zabezpečení nakládání s informacemi
- údaje o žácích ve spisové podobě
- třídní knihy, třídní výkazy a katalogové listy jsou vždy uloženy na místě k tomu určeném
- třídní knihu vede a za správnost odpovídá třídní učitel
- třídní výkaz vede a záznamy v něm provádí třídní učitel, ostatní vyučující potvrzují podpisem
v třídním výkazu, že provedli klasifikaci za dané období
- za vyplnění a aktualizaci katalogových listů odpovídá třídní učitel s výjimkou klasifikace
v jednotlivých předmětech
- třídní učitel zaznamenává veškerá výchovná opatření (pochvaly, opatření k posílení kázně),
katalogový list tak odpovídá záznamům z pedagogických rad
- informace o rodině musí odpovídat skutečnosti, s taktem pojmenovávat citlivé okolnosti v rodině
- zdravotní záznamy musí odpovídat skutečnosti, zaměřit se na ty informace, které jsou důležité
(alergie, chronická onemocnění, zdravotní omezení apod.)
- význačné rysy žákovy osobnosti doplňovat postupně, tak jak třídní učitel poznává žáka, jak se
žák mění, vyhnout se frázovitosti nebo nic neříkajícím heslům
- ke katalogovému listu jsou přiloženy všechny úřední listiny vztahující se k dotyčnému žákovi
(uvolnění z vyučování, zpráva ped.psych. poradny)
- veškeré výstupy z informačního systému školy, které jsou součástí veřejných zpráv (výroční
zpráva ředitele školy) musí být formulovány v obecné rovině, aby nevypovídaly o osobnosti
jednotlivých žáků (neuvádět jmenný seznam žáků se specifickými poruchami učení, ale pouze
třída, počet žáků, druh poruch)
- kontrolu dokumentů provádí zástupce ředitele školy pro daný stupeň
Údaje o žácích ve školní databázi
- s kompletní databází smí pracovat pouze osoba ředitelem pověřená (zástupce ředitele školy
a správce sítě)
- třídním učitelům je povolen v databázi vstup pouze do jejich třídy
- pro všechny vyučující je přístupná část databáze s nezbytnými údaji o žácích
- za správnost údajů v databázi a doplňování databáze odpovídá statutární zástupce ředitele školy daného
stupně školy ve spolupráci s třídními učiteli
- správce sítě umožní přístup do databáze výchovnému poradci tak, aby mohl plnit dané úkoly
(integrovaní žáci, žáci se specifickými poruchami učení, žáci s výchovnými problémy)
Údaje o pracovnících školy
- veškeré údaje jsou uloženy na ekonomickém oddělení školy a na počítači vedoucí ekonomického
oddělení školy
- veškeré údaje o zaměstnancích školy jsou důvěrné a jejich použití pro jiné účely než potřeby
organizace musí schválit ředitel školy
- za správnost údajů a správnost nakládání s údaji zodpovídá statutární zástupce ředitele školy
a vedoucí ekonomického oddělení školy
Informace o žácích ve výchovně vzdělávacím procesu
Informace o žákovi ve výchovně vzdělávacím procesu získává učitel zejména:
- soustavným diagnostickým pozorováním žáka
- soustavným sledováním výkonů žáka a jeho připravenosti na vyučování
- různými druhy zkoušek (písemné, ústní, grafické, praktické, pohybové), didaktickými
testy
- kontrolními písemnými pracemi a praktickými zkouškami
- analýzou výsledků činnosti žáka
- konsultacemi s ostatními učiteli a podle potřeby i s pracovníky pedagogicko-
psychologických poraden a zdravotnických služeb, zejména u žáka s trvalejšími
psychickými a zdravotními potížemi a poruchami
- rozhovory se žákem a zákonnými zástupci žáka
Informace o žácích a klasifikace
- Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace a poukazuje na klady a nedostatky
hodnocených projevů, výkonů, výtvorů. Při ústním vyzkoušení oznámí učitel žákovi výsledek
hodnocení okamžitě. Výsledky hodnocení písemných zkoušek a prací a praktických činností
oznámí žákovi nejpozději do 14 dnů.
- Učitel je povinen vést soustavnou evidenci o každé klasifikaci žáka, zároveň dbá, aby záznamy
o klasifikaci v žákovské knížce a elektronické žákovské knížce byly v souladu s jeho záznamy.
- Ředitel školy určí způsob, jakým budou třídní učitelé a vedení školy informováni o stavu
klasifikace ve třídě.
- Případy zaostávání žáků v učení a nedostatky v jejich chování se projednají v pedagogické radě.
- Na konci klasifikačního období, v termínu, který určí ředitel školy, zapíši učitelé příslušných
předmětů číslicí výsledky celkové klasifikace do třídního výkazu a připraví návrhy na umožnění
opravných zkoušek, na klasifikaci v náhradním termínu apod.
- Zákonné zástupce žáka informuje o prospěchu a chování:
- učitel jednotlivých předmětů dle pokynů ředitele školy (třídní schůzky, konzult.dny)
- třídní učitel, nebo učitel, jestliže o to zákonní zástupci žáka požádají,
- ředitel v případě mimořádného zhoršení prospěchu nebo chování, bezprostředně a prokazatelným způsobem.
- Přechází-li žák do jiné školy, zašle ředitel dosavadní školy škole, na niž žák přechází,
dokumentaci o žákovi a záznam o jeho chování a prospěchu za neukončené klasifikační období.
- Přechází-li žák do jiné školy po 15. listopadu nebo 15. dubnu, dokumentace obsahuje návrh
klasifikace chování, hodnocení a klasifikaci v jednotlivých předmětech jako podklad pro
celkovou klasifikaci žáka na konci klasifikačního období.
- Informace o žákovi ve výchovně vzdělávacím procesu je nutné chápat jako důvěrné a mohou být
proto poskytnuty pouze zákonným zástupcům. Z rozhodnutí ředitele školy mohou být dílčí
informace poskytnuty jiným státním orgánům na základě písemné žádosti (Policie ČR, soud,
odbor sociální péče).
- Jsou-li tyto informace dále zpracovávány, například do výroční zprávy ředitele školy, musí mít
pouze obecně statistický charakter, aby nedocházelo k porušování ochrany údajů v informačním
systému.
- Veškeré informace o žácích ve výchovně vzdělávacím procesu jsou bezplatné.
Tato směrnice ruší směrnici ze dne 1.1.2010 s účinností od 1.1.2012.
Ve Frýdku-Místku
dne 30.8.2012
Ing. Jiří Adámek
ředitel školy
Účinnost dokumentu od: |
1.9.2012 |
Číslo jednací: |
708/12 |
Skartační znak: |
A |
Skartační lhůta: |
5 |
Aktualizace dokumentu provedena ke dni |
30.8.2012 |
Přílohy:
1. Vymezení pravomocí a působnosti ředitele školy
2. Pověření pracovníky přijímat žádosti a vyřizovat stížnosti, podněty a oznámení
3. Postup při vyřizování stížností, oznámení a podnětů
4. Postup při vyřizování žádosti o poskytnutí informace.
Evidence písemných žádostí o poskytnutí informace.
5. Přehled nejdůležitějších předpisů
6. Výroční zpráva o poskytování informací za předcházející kalendářní rok
Příloha č. 1
Vymezení pravomocí a působnosti ředitele školy ( dle zákona 561/2004 Sb, školský zákon, § 164, § 165, § 166 v platném znění )
A)
(1) Ředitel školy a školského zařízení
a) rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb, pokud zákon nestanoví jinak
b) odpovídá za to, že škola a školské zařízení poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu s tímto zákonem a vzdělávacími programy uvedenými v § 3
c) odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb
d) vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti České školní inspekce a přijímá následná opatření,
e) vytváří podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a pro práci školské rady, pokud se podle tohoto zákona zřizuje
f) zajišťuje, aby osoby uvedené v § 21 byly včas informovány o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte, žáka nebo studenta
g) zajišťuje spolupráci při uskutečňování programů zjišťování výsledků vzdělávání vyhlášených ministerstvem
h) odpovídá za zajištění dohledu nad dětmi a nezletilými žáky ve škole a školském zařízení.
(2) Ředitel školy zřizuje pedagogickou radu jako svůj poradní orgán, projednává s ním všechny zásadní pedagogické dokumenty a opatření týkající se vzdělávací činnosti školy. Při svém rozhodování ředitel školy k názorům pedagogické rady přihlédne. Pedagogickou radu tvoří všichni pedagogičtí pracovníci školy.
B)
(1) Ředitel školy a školského zařízení, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, dále
a) stanovuje organizaci a podmínky provozu školy a školského zařízení,
b) odpovídá za použití finančních prostředků státního rozpočtu přidělených podle § 160 až 163 v souladu s účelem, na který byly přiděleny,
2) Ředitel školy a školského zařízení, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, rozhoduje o právech a povinnostech v oblasti státní správy v těchto případech:
a) zamítnutí žádosti o povolení individuálního vzdělávacího plánu podle § 18 a zamítnutí žádosti o přeřazení žáka nebo studenta do vyššího ročníku podle § 17 odst. 3,
b) přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání podle § 34 a ukončení předškolního vzdělávání podle § 35, zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální podle § 48a, zařazení dítěte do přípravné třídy základní školy podle § 47,
c) zamítnutí žádosti o odklad povinné školní docházky podle § 37,
d) převedení žáka do odpovídajícího ročníku základní školy podle § 39 odst. 2,
e) přijetí k základnímu vzdělávání podle § 46, přestupu žáka podle § 49 odst. 1, převedení žáka do jiného vzdělávacího programu podle § 49 odst. 2 a zamítnutí žádosti o povolení pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2,
f) přijetí ke vzdělávání ve střední škole podle § 59 a následujících, vyšší odborné škole podle § 93 a následujících a v konzervatoři podle § 88,
g) zamítnutí žádosti o přestup, změnu oboru vzdělání, přerušení vzdělávání a opakování ročníku podle § 66 a 97,
h) zamítnutí žádosti o pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 1,
i) podmíněné vyloučení a vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení podle § 31 odst. 2 a 4,
j) zamítnutí žádosti o uznání dosaženého vzdělání podle § 70 a 100,
k) povolení a zrušení povolení individuálního vzdělávání žáka podle § 41.
C)
(1) Ředitel školské právnické osoby, ředitel příspěvkové organizace[38]nebo vedoucí organizační složky státu nebo její součásti je ředitelem všech škol a školských zařízení, jejichž činnost daná právnická osoba nebo organizační složka státu nebo její součást vykonává. Ředitelem školské právnické osoby, ředitelem příspěvkové organizace nebo vedoucím organizační složky státu nebo její součásti může být jmenován pouze ten, kdo splňuje předpoklady pro výkon činnosti ředitele školy nebo školského zařízení stanovené zvláštním právním předpisem[2].
(2) Ředitele školské právnické osoby zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, ředitele příspěvkové organizace nebo vedoucího organizační složky státu nebo její součásti jmenuje na vedoucí pracovní místo zřizovatel na základě jím vyhlášeného konkursního řízení na období 6 let.
(3) V průběhu posledních 6 měsíců pracovního poměru ředitele školy nebo školského zařízení na dobu určitou, nejpozději však 3 měsíce před jeho skončením, může zřizovatel vyhlásit konkurs na ředitele školy nebo ředitele školského zařízení pro další období. Zřizovatel vyhlásí konkurs vždy, navrhne-li to nejpozději 6 měsíců před koncem doby trvání pracovního poměru na dobu určitou Česká školní inspekce nebo školská rada. Nedojde-li k vyhlášení konkursu, prodlužuje se doba trvání pracovního poměru na dobu určitou ředitele školy nebo školského zařízení o dalších 6 let.
(4) Ředitele školské právnické osoby zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, ředitele příspěvkové organizace nebo vedoucího organizační složky státu nebo její součásti zřizovatel odvolá z vedoucího pracovního místa v případě
a) pozbytí některého z předpokladů pro výkon činností ředitele školy nebo školského zařízení stanovených zvláštním právním předpisem[2],
b) nesplnění podmínky zahájení a úspěšného ukončení studia k získání odborné kvalifikace podle zvláštního právního předpisu[2],
c) nesplnění podmínky získání znalostí z oblasti řízení školství studiem pro ředitele škol a školských zařízení podle zvláštního právního předpisu[2], nebo
d) organizačních změn, jejichž důsledkem je zánik vedoucího pracovního místa ředitele.
(5) Ředitele školské právnické osoby zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, ředitele příspěvkové organizace a vedoucího organizační složky státu nebo její součásti může zřizovatel v průběhu doby trvání pracovního poměru na dobu určitou odvolat z vedoucího pracovního místa z důvodů
a) závažného porušení nebo neplnění právních povinností vyplývajících z jeho činností, úkolů a pravomocí na vedoucím pracovním místě ředitele, které bylo zjištěno zejména inspekční činností České školní inspekce nebo zřizovatelem,
b) na návrh školské rady nebo České školní inspekce.
(6) Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem náležitosti vyhlášení konkursního řízení, složení konkursních komisí pro posuzování uchazečů o jmenování na vedoucí pracovní místa uvedená v odstavci 2 a pravidla pro sestavování, činnost a rozhodování těchto konkursních komisí.
(7) Ředitelem školy nebo školského zařízení, jejichž činnost vykonává právnická osoba neuvedená v odstavci 1, může být pouze ten, kdo splňuje předpoklady pro výkon funkce ředitele školy nebo školského zařízení stanovené zvláštním právním předpisem[2]. Tato osoba je ředitelem všech škol a školských zařízení, jejichž činnost daná právnická osoba vykonává.
Příloha č. 2
Pověření pracovníky přijímat žádosti a vyřizovat stížnosti, podněty
a oznámení
Na základě § 2, zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, bude provádět vyřizování stížností, oznámení a podnětů statutární zástupce ředitele školy Mgr. Libor Kuča, v případě jeho nepřítomnosti ředitel školy.
Přijímání žádostí i vyřizování stížností se provádí každý pracovní den v kanceláři ředitele školy nebo statutárního zástupce ředitele školy od 8.00 hod. do 15.30 hod.
Ing. Jiří Adámek
ředitel školy
Příloha č. 3
Postup při vyřizování stížností, oznámení a podnětů
Každý občan má právo usilovat prostřednictvím stížností, oznámení a podnětů o odstranění zjištěných nedostatků ve škole a školní práci. Stížnost je takové podání, které se týká zájmů stěžovatele. Oznámení je takové podání, kterým má být odstraněn jednotlivý nedostatek. Podnět je takové podání, kterým je sledován širší společenský prospěch.
Přijímání stížností a oznámení
Ústřední evidence došlých a ústně podaných stížností vede statutární zástupce ředitele na tiskopise, který obsahuje následující náležitosti:
- Číslo jednací
- Datum podání
- Jméno a příjmení stěžovatele
- Osoba, proti které stížnost směřuje
- Kdo stížnost prošetřuje nebo vyřizuje
- Výsledky šetření
- Opatření ke zjednání nápravy
- Datum podání zprávy o vyřízení stížnosti
- Výsledky kontroly, jak byla splněna opatření k nápravě
- Podpis ředitele školy
Vyřizování stížností a oznámení
Všechny stížnosti je nutno urychleně a odpovědně prozkoumat a vyřídit, nebo zařídit jejich vyřízení. Prošetřování stížností musí být prováděno bez průtahů a hospodárně. Přitom musí být prošetřeny všechny body stížnosti.
Lhůty pro vyřizování stížností jsou:
- 30 dnů: Lhůta pro vyřizování všech stížností mimo výjimek.
- Výjimečně prodloužená: Lhůtu 30 dní lze prodloužit zcela výjimečně ve zvlášť složitých
případech.
Proti stěžovatelům (v případě rodičů ani proti dětem) nesmí být činěny žádné nepřípustné kroky proto, že podali stížnost. Ředitel školy je povinen sledovat, jak jsou opatření uložená ke zjednání nápravy plněna a popřípadě vyvozovat další důsledky.
Požádá-li stěžovatel, aby jeho jméno nebylo uváděno, nebo jestliže to je v zájmu správného vyřízení stížnosti, postoupí se k prošetření jen opis stížnosti bez uvedení jména stěžovatele.
Vyžaduje-li to správné vyřízení stížnosti, musí být při šetření slyšen stěžovatel, jakož i osoby, proti kterým stížnost směřuje. Stížnost se považuje za vyřízenou, jakmile po jejím prošetření byla učiněna opatření potřebná k odstranění zjištěných závad a stěžovatel o tom vyrozuměn. O vyřízení stížností musí být stěžovateli podána zpráva ve stanovených lhůtách, a to i v případě, bylo-li zjištěno, že stížnost není oprávněná.
Proti způsobu vyřízení stížnosti není možné podat odvolání, ale může se podat nová stížnost. Tato nová stížnost však musí obsahovat další upřesňující skutečnosti, jinak není potřebné tuto stížnost prošetřovat.
Příloha č. 4
Postup při vyřizování žádosti o poskytnutí informace.
Evidence písemných žádostí o poskytnutí informace.
Písemná žádost
- úplná žádost - poskytnuta informace - do 30 dnů poskytnuta náročná informace
- neúplná žádost - odložení žádosti
- žádost mimo působnost ředitele školy - odložení žádosti - do 7 dnů -oznámení žadateli odložení
- nesrozumitelná nebo obecná žádost - výzva na upřesnění -do 30 dnů upřesněna - do 30 dnů
poskytnuta informace - do 30 dnů není upřesněna - odmítnutí žádosti rozhodnutím
- žádost o zveřejněnou informaci - 7 dnů - sdělení o možnosti, kde získat informace
- žádost o informaci, na kterou se vztahuje - ochrana osobních údajů, ochrana obchodního
tajemství a ochrana údajů o majetkových poměrech - do 15 dnů odmítnutí žádosti rozhodnutím
Příloha č. 5
Přehled nejdůležitějších předpisů
Předpisy jsou k nahlédnutí v ředitelně školy v Po- Pá , v čase 8: 00 – 15:00 h.
Vnitřní školní normy:
- Zařazení do rejstříku škol
- Zřizovací listiny
- Osvědčení o registraci u finančního úřadu
- Rozpočet školy
- Školní řád + Klasifikační řád
- Plán práce školy
- Pokyn ředitele školy ke konání výletů, exkurzí a škol v přírodě
- Učební plány
- Tématické plány
- Pracovní řád
- Vnitřní platový předpis
- Směrnice účetnictví
- Směrnice ředitele školy o cestovních náhradách
- Směrnice pro oběh účetních dokladů a písemností
- Vnitřní kontrolní systém
- Spisový a skartační řád
- Provozní řády odborných učeben
- Požární řád
Přehled právních předpisů:
Zákon č. 500/2004 Sb., o správní řád
Ústava ČR
Zákon 256/1992 Sb., o ochraně údajů v informačních systémech
Zákon 106/1999 Sb., o podmínkách práva svobodného přístupu k informacím
Příloha č. 6
Výroční zpráva o poskytování informací za předcházející
kalendářní rok
- Ředitel školy zveřejní vždy do 1. března výroční zprávu za předcházející kalendářní rok
o své činnosti v oblasti poskytování informací podle zákona 106/1999 Sb.
- Výroční zprávu zpracovává statutární zástupce ředitele školy.
- Výroční zpráva má podobu formuláře
ŠKOLA :
1. Podané písemné žádosti o informace počet
2. Podaná odvolání proti rozhodnutí počet
3. Opis podstatné části rozsudku, kterým došlo k přezkoumání rozhodnutí o odmítnutí poskytnutí informace (neuvádějí se osobní údaje)
4. Výsledky řízení o sankcích za nedodržování tohoto zákona bez uvádění osobních údajů
5. Další informace vztahující se k uplatnění zákona 106/1999 Sb.
6. Zodpovídá Zpracoval