Svobodný přístup k informacím

Základní škola Frýdek-Místek, Jiřího z Poděbrad

SVOBODNÝ  PŘÍSTUP  K  INFORMACÍM

Směrnice vydaná ředitelem školy

 

Tato směrnice upravuje organizační a procedurální otázky pro realizaci zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím ve znění zákona č. 101/2000 Sb,a dalších zákonných norem v podmínkách školy.

ZÁKLADNÍ POJMY

Povinný subjekt

                         

 Název školy:    Základní škola Frýdek-Místek

 Adresa:           Jiřího z Poděbrad 3109, 738 01 Frýdek- Místek

                                                

Právní forma:    příspěvková organizace                                    IZO:     600133765       

 

Zřizovatel:        Město Frýdek-Místek

IČ  :                 49562291                                  

Adresa:            Radniční 1148, Frýdek-Místek              

                         

Telefon:            558 425 511                            

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.                                     

Internetové stránky: www.11zsfm.cz               

 

Ředitel školy:    Ing. Jiří Adámek

Ve funkci ředitele od 24.8.1998

Jmenování do funkce  ředitele školy dne : 1.8.2012

 

 Žadatel

 

Žadatelem může být každá fyzická či právnická osoba, to znamená také územní samosprávný celek, jiný orgán státní správy, hromadný sdělovací prostředek apod., která žádá o informaci, bez ohledu na důvod svého zájmu o danou informaci.

 

Informace

 

Ředitel školy poskytuje informace na základě:

                        - žádosti nebo

                        - zveřejněním.

Informací, kterou je ředitel školy povinen poskytnout, je faktický údaj týkající se otázky  v působnosti  ředitele školy, nikoliv však komentář, názor na určitou skutečnost, výklad právního předpisu apod.

Zveřejněnou informací je taková informace, která může být vždy znovu vyhledána a získána, zejména vydaná tiskem nebo na jiném nosiči dat umožňujícím zápis a uchování informace, vystavená na nástěnce ve vestibulu školy nebo  pomocí internetu (www. stánky školy).

Doprovodnou informací je taková informace, která úzce souvisí s požadovanou informací (například údaj o jejím původu, existenci, počtu, důvodu odepření, době, po kterou důvod odepření trvá a kdy bude znovu přezkoumán, a o dalších důležitých rysech).

                                                                                                                               

POSKYTOVANÉ  INFORMACE

Zveřejnění informací

Ředitel školy zveřejní v sídle školy na všeobecně přístupném místě  následující informace:

- informace o škole a údaje o jmenování do funkce ředitele školy 

- vymezení své pravomoci a působnosti 

- jméno a příjmení své nebo zástupce ředitele určeného k poskytování informací a

  příjmení pracovníka pověřeného přijímáním a vyřizováním stížností, podnětů a oznámení

- údaje o tom, proti kterým rozhodnutím ředitele školy je přípustné odvolání, ke kterému

  orgánu, v jaké lhůtě a kde lze odvolání podat

- postup při vyřizování stížností, oznámení a podnětů 

- postup při vyřizování žádostí o poskytnutí informace

- přehled nejdůležitějších předpisů, kterými se ředitel školy při výkonu své působnosti řídí

  a místo a čas, kde jsou tyto předpisy k nahlédnutí

- sazebník úhrad za poskytování informací

- výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování

  informací

- výroční zprávu o činnosti školy za předcházející kalendářní rok ( www stránky

  organizace)

 

Ředitel školy může zveřejnit uvedené informace také jinými způsoby a můžezveřejnit i další informace, které je v souladu se zákonem č.106/1999 Sb. povinen poskytovat.

Kopie informací

Ředitel školy umožní každému pořízení kopií informací vymezení oblasti informací viz. níže. Tuto službu zabezpečuje sekretářka školy p. Pořízková se souhlasem statutárního zástupce ředitele školy nebo ředitele školy. 

 

ZPŮSOB A ROZSAH ZVEŘEJŇOVÁNÍ INFORMACÍ

Škola zveřejňuje informace těmito způsoby:

- na nástěnce ve vestibulu školy

- v denním tisku a sdělovacích prostředcích

- v kanceláři školy-podatelně

- prostřednictvím osobního jednání se zákonnými zástupci (třídní schůzky, konzultace k výchovně

  vzdělávací problematice, setkání s výchovným poradcem apod.)

- na internetových stránkách školy ( www.11zsfm.cz)

- prostřednictvím výroční zprávy ředitele školy

 

 

OMEZENÍ PRÁVA NA POSKYTNUTÍ INFORMACE

 

Ředitel školy neposkytne informaci, která

a)  vypovídá o osobnosti a soukromí fyzické osoby, zejména o jejím rasovém původu, národnosti, politických postojích a členství v politických stranách a hnutích, vztahu k náboženství, o její trestné činnosti, zdraví, sexuálním životě, rodinných příslušnících a majetkových poměrech, pokud tak nestanoví zvláštní zákon  nebo s předchozím písemným souhlasem dotčené osoby

b) je označena za obchodní tajemství 

c) byla získána od osoby, které informační povinnost zákon neukládá, pokud nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí

d) se týká probíhajícího trestního řízení, rozhodovací činnosti soudů nebo jejíž poskytnutí by bylo porušením ochrany duševního vlastnictví 

e) ředitel školy může omezit poskytnutí informace, pokud se jedná o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí; to platí jen do doby, kdy se příprava ukončí pravomocným rozhodnutím (jedná se o informace vzniklé v etapě přípravy rozhodnutí, např. stanoviska jednotlivých organizačních útvarů školy k určité věci před jejich sjednocením ve formě rozhodnutí navenek)

Omezení práva na informace znamená, že ředitel školy poskytne požadované informace včetně doprovodných informací po vyloučení uvedených informací. Odepřít poskytnutí vyloučené informace lze pouze po dobu, po kterou trvá důvod odepření.

 

VYŘIZOVÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ INFORMACÍ

          

Za vyřizování žádostí o poskytnutí informací odpovídá ředitel školy. Ředitel školy určil statutárního zástupce ředitele školy p. Mgr. Libora Kuču k přijímání a vyřizování žádostí o poskytnutí informací. 

Žádost o poskytnutí informace se podává:

- ústně (osobně)

- písemně (doručená poštou, osobně i jiným způsobem, elektronickou poštou nebo na jiném nosiči dat)

Pokud žádost o poskytnutí informace směřuje k  poskytnutí zveřejněné informace, může zástupce ředitele místo požadované informace sdělit jen údaje umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace. V případě ústní žádosti tak učiní neprodleně, v případě písemné žádosti nejpozději do 15 dnů ode dne doručení žádosti. Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí informace, musí mu být poskytnuta.

Není-li žádost vyřízena ústně, poskytne se požadovaná informace písemně, nahlédnutím do spisu (včetně možnosti pořízení kopie) nebo na paměťových mediích.

 

Ústní žádost

 

Ústní žádost lze vyřídit ústně jen s výslovným souhlasem žadatele. Pokud žadatel trvá na písemném vyřízení, vyzve jej pověřený statutární zástupce ředitel školy k podání žádosti v písemné formě. 

 

Písemná žádost

 

Žádost o poskytnutí informací doručenou poštou přijímá sekretářka školy. Po jejím zaevidování ji neprodleně předá statutárnímu zástupci ředitele školy. Žádost doručenou osobně, elektronickou poštou, nebo na jiných nosičích dat přijímá statutární zástupce ředitele školy.

Žádost o poskytnutí již zveřejněné informace (například ve výroční zprávě ředitele školy) se zpravidla vyřídí poskytnutím údajů o zveřejnění.

Pokud není ze žádosti zřejmé, že směřuje vůči škole (řediteli školy jako povinnému subjektu) nebo není zřejmé, kdo žádost podal, pověřený pracovník ji bez dalšího odloží.

Pokud je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována nebo je formulována příliš obecně, zástupce ředitele vyzve žadatele ve lhůtě do sedmi dnů ode dne doručení žádosti, aby žádost upřesnil. Neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů ode dne doručení výzvy, rozhodne zástupce ředitele o odmítnutí žádosti.

Pokud je požadovaná informace mimo působnost ředitele školy, zástupce ředitele žádost odloží a odložení žádosti a jeho důvod sdělí do tří dnů žadateli. Ředitel školy nemá za povinnost postoupit žádost příslušnému orgánu.

Zástupce ředitele poskytne žadateli informaci nejpozději do 15 dnů ode dne doručení žádosti, případně ode dne upřesnění žádosti. O formě, ve které bude informace poskytnuta, rozhodují statutární zástupci ředitele. Lhůtu 15 dnů může statutární zástupce ředitele prodloužit nejvýše o deset dní  pouze z následujících důvodů:                                                                    

 

            - jedná-li se o vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací  požadovaných v jedné žádosti,

            - je-li pro poskytnutí informace nezbytná konzultace s jiným orgánem státní správy.

 

Zástupce ředitele školy je povinen písemně informovat žadatele o prodloužení lhůty a důvodech prodloužení, a to ještě před uplynutím lhůty 15 dnů.

Pokud ředitel školy odmítne zcela nebo zčásti poskytnout žadateli informace, vydá o tom ve lhůtě 15 dnů, případně v řádně prodloužené lhůtě rozhodnutí. Rozhodnutí se nevydává v případě odložení věci.

Rozhodnutí je správním rozhodnutím ve smyslu zákona  a musí obsahovat následující náležitosti :

- název a sídlo školy

- číslo jednací a datum vydání rozhodnutí

- označení žadatele o informaci (jméno a příjmení fyzické osoby, název a sídlo právnické osoby)

- výrok, který obsahuje samotné rozhodnutí o odmítnutí poskytnutí informace požadované

  žadatelem

- odůvodnění, které obsahuje důvod odmítnutí poskytnutí informace, včetně každého omezení

  práva na informace, s uvedením ustanovení příslušných právních předpisů

- poučení o odvolání, které obsahuje poučení o místu, formě  a době podání odvolání

- vlastnoruční podpis ředitele školy s uvedením jména, příjmení a funkce

- jméno, příjmení a funkce pověřeného pracovníka

           

Rozhodnutí se doručí do vlastních rukou žadatele. Pokud žadatel žádá o poskytnutí více informací, z nichž některé jsou vyloučeny, škola přípustné informace poskytne a souběžně rozhodne    o odepření vyloučených informací.

Statutární zástupce ředitele zodpovídá za evidenci písemných žádostí o poskytnutí informace. Evidence žádostí obsahuje:

- datum doručení žádosti, věc,  číslo jednací

- jméno, příjmení žadatele (název a sídlo), spojení na žadatele

- způsob, jakým bylo ve věci postupováno a jak byla žádost vyřízena

- datum vyřízení žádosti

 

Údaje v evidenci žádostí jsou chráněny zákonem 

 

ODVOLÁNÍ

Proti rozhodnutí o odmítnutí poskytnout informace lze podat odvolání ke KÚ Moravskoslezského kraje nebo zřizovateli, prostřednictvím ředitele Základní školy Frýdek-Místek, Jiřího z Poděbrad 3109, a to do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí nebo od uplynutí lhůty pro vyřízení žádosti.

O odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí poskytnutí informace vydaném ředitelem školy rozhodne   příslušný úřad do 15 dnů od předložení odvolání ředitelem školy. Pokud příslušný úřad      v uvedené lhůtě nerozhodne, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým zamítl odvolání a potvrdil napadené rozhodnutí. Za den doručení tohoto rozhodnutí se považuje den následující po uplynutí lhůty pro vyřízení odvolání.

Proti rozhodnutí o odvolání se nelze odvolat, tím není dotčena možnost soudního přezkoumání rozhodnutí o odvolání.

                                                                 

ÚHRADA NÁKLADŮ A VÝROČNÍ ZPRÁVA

 

Ředitel školy bude požadovat úhradu skutečných nákladů spojených s vyhledáváním informací, pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Žadateli na jeho žádost potvrdí předpokládanou výši úhrady nákladů. Tento pokyn se nevztahuje na zákonné zástupce žáků, kteří požadují informace o škole (vzdělávací program, učební plány, koncepce školy, organizační struktura) a o výsledcích žáků ve výchovně vzdělávacím procesu.

 

 

Poskytování informací                                      

poznámka  

 

 

 

Kopírování na kopírovacích strojích   A4        

jednostranné

2,00

  A4        

oboustranné

2,00

  A3       

jednostranné

3,00

  A3       

oboustranné 

4,00

Tisk na tiskárnách  PC                         A4           

černobíle

3,00

Kopírování na datové nosiče         

disketa 3,5"          

20,00

                                                        

CD

50,00

Práce na počítači               

Bakalář (výstup)     

3 Kč (1 min)

                                 

Internet (výstup)    

1,00 Kč (1 min)

Telekomunikační poplatky                           

 

dle platných tarifů

Poštovné a jiné poplatky                           

 

dle platných tarifů

Druhopisy vysvědčení a diplomů             

 

50,00

Nahlížení do spisů a vnitřních dokumentů školy                                         

 

bezplatné

 

 

Úhrady jsou vybírány na ekonomickém oddělení školy. Za správnost výběru Kč dle sazebníku odpovídá statutární zástupce ředitele školy a pokladní.

Zástupce ředitele školy je povinen žadateli na jeho žádost potvrdit předpokládanou výši úhrady nákladů. V odůvodněných případech podmíní vydání informace zaplacením úhrady nebo zálohy. Výše zálohy nesmí překročit předpokládané vynaložené náklady. Úhrada nákladů je příjmem školy.

Ředitel školy vždy do 1. března zveřejní výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování informací. 

ZACHÁZENÍ S INFORMACEMI V INFORMAČNÍM SYSTÉMU ŠKOLY

Informační systém školy slouží:

 

- pro vnitřní potřebu školy,

- pro jiné orgány státní správy a samosprávy (zřizovatel, KÚ, MŠMT ČR …),

- žadatelům uplatňujícím právo na svobodný přístup k informacím podle zákona 106/1999 Sb.

 

Informační systém školy tvoří především:

 

a) rozhodnutí o zařazení školy do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení, včetně všech dokladů a podkladů

b) třídní knihy, třídní výkazy, popřípadě katalogové listy

c) evidenci žáků školy, která obsahuje zejména osobní údaje žáka, údaje o jeho přijetí do školy, o průběhu a ukončení školní docházky

d) školní řád, rozvrh hodin

e) záznamy z pedagogických  rad

f) protokoly o přijímacím řízení, protokoly o konání zkoušek stanovených právními předpisy

g) osobní dokumentaci žáků s postižením při zachování povinné mlčenlivosti o těchto údajích

h) knihu úrazů

i) hospodářskou dokumentaci a účetní evidenci, evidenci majetku

j) personální dokumentaci 

k) protokoly a záznamy o provedených kontrolách

l) jinou dokumentaci stanovenou právními předpisy 

 

Informační systém má podobu:

 

- spisového materiálu

- počítačové databáze.

 

Zásady zacházení s informacemi v informačním systému školy

 

- Škola jako provozovatel informačního systému nakládá s informacemi, které vypovídají o

  osobnosti a soukromí dotčených osob (zdraví, úspěšnost ve výchovně vzdělávacím procesu,

  pedagogicko psychologická vyšetření, rodinné poměry). Postupuje v souladu se zákonem 256/1992 Sb., o ochraně údajů v informačních systémech.

- Škola smí získávat jen informace potřebné pro svoji činnost a provoz. Informace musí být

  v přiměřeném rozsahu.

- Škola si musí ověřovat, zda informace, s nimiž v informačním systému nakládá, jsou přesné

  a podle potřeby je aktualizovat. Neuchovává ve svém informačním systému nepravdivé

  informace.

- Škola získává informace pro informační systém náležitým způsobemkterý je v souladu s právními předpisy.

- Škola je povinna uchovávat informace. Doba uchování je dána typovým rejstříkem pro skartaci.

- Škola zajistí ochranu svého informačního systému před náhodným nebo neoprávněným

  zničením, náhodným poškozením, jakož i před neoprávněným přístupem nebo zpracováním.

- Škola zajistí, aby po skončení pracovního poměru zaměstnance nemohly být

  informace, s nimiž nakládal, touto osobou využity.

 

Organizační zabezpečení nakládání s informacemi

 

- údaje o žácích ve spisové podobě

- třídní knihy, třídní výkazy a katalogové listy jsou vždy uloženy na místě k tomu určeném

- třídní knihu vede a za správnost odpovídá třídní učitel

- třídní výkaz vede a záznamy v něm provádí třídní učitel, ostatní vyučující potvrzují podpisem

  v třídním výkazu, že provedli klasifikaci za dané období

- za vyplnění a aktualizaci katalogových listů odpovídá třídní učitel s výjimkou klasifikace

  v jednotlivých předmětech

- třídní učitel zaznamenává veškerá výchovná opatření (pochvaly, opatření k posílení kázně),

  katalogový list tak odpovídá záznamům z pedagogických rad

- informace o rodině musí odpovídat skutečnosti, s taktem pojmenovávat citlivé okolnosti v rodině

- zdravotní záznamy musí odpovídat skutečnosti, zaměřit se na ty informace, které jsou důležité

  (alergie, chronická onemocnění, zdravotní omezení apod.)

- význačné rysy žákovy osobnosti doplňovat postupně, tak jak třídní učitel poznává žáka, jak se

  žák mění, vyhnout se frázovitosti nebo nic neříkajícím heslům

- ke katalogovému listu jsou přiloženy všechny úřední listiny vztahující se k dotyčnému žákovi

  (uvolnění z vyučování, zpráva ped.psych. poradny)

- veškeré výstupy z informačního systému školy, které jsou součástí veřejných zpráv (výroční

  zpráva ředitele školy) musí být formulovány v obecné rovině, aby nevypovídaly o osobnosti

  jednotlivých žáků (neuvádět jmenný seznam žáků se specifickými poruchami učení, ale pouze

  třída, počet žáků, druh poruch)

- kontrolu dokumentů provádí zástupce ředitele školy pro daný stupeň

                                                                      

Údaje o žácích ve školní databázi

 

- s kompletní databází smí pracovat pouze osoba ředitelem pověřená (zástupce ředitele školy

  a správce sítě)

- třídním učitelům je povolen v databázi vstup pouze do jejich třídy

- pro všechny vyučující je přístupná část databáze s nezbytnými údaji o žácích

- za správnost údajů v databázi a doplňování databáze odpovídá statutární zástupce ředitele školy      daného

  stupně školy ve spolupráci s třídními učiteli

- správce sítě umožní  přístup do databáze výchovnému poradci tak, aby mohl plnit dané úkoly

  (integrovaní žáci, žáci se specifickými poruchami učení, žáci s výchovnými problémy)

 

Údaje o pracovnících školy

 

- veškeré údaje jsou uloženy na ekonomickém oddělení školy a na počítači vedoucí ekonomického

  oddělení školy

- veškeré údaje o zaměstnancích školy jsou důvěrné a jejich použití pro jiné účely než potřeby

  organizace musí schválit ředitel školy

- za správnost údajů a správnost nakládání s údaji zodpovídá statutární zástupce ředitele školy

  a vedoucí ekonomického oddělení školy

 

Informace o žácích ve výchovně vzdělávacím procesu

 

Informace o žákovi ve výchovně vzdělávacím procesu získává učitel zejména:

- soustavným diagnostickým pozorováním žáka

- soustavným sledováním výkonů žáka a jeho připravenosti  na vyučování

- různými druhy zkoušek (písemné, ústní, grafické,  praktické, pohybové), didaktickými

  testy

- kontrolními písemnými pracemi a praktickými zkouškami

- analýzou výsledků činnosti žáka

- konsultacemi s ostatními učiteli a podle potřeby  i s pracovníky pedagogicko-

  psychologických poraden  a zdravotnických služeb, zejména u žáka s trvalejšími

  psychickými a zdravotními potížemi a poruchami

- rozhovory se žákem a zákonnými zástupci žáka

 

Informace o žácích a klasifikace

 

- Učitel oznamuje  žákovi výsledek každé klasifikace a poukazuje na klady  a nedostatky

  hodnocených projevů, výkonů, výtvorů. Při  ústním vyzkoušení oznámí učitel žákovi výsledek

  hodnocení okamžitě. Výsledky hodnocení písemných zkoušek  a prací a praktických činností

  oznámí žákovi nejpozději  do 14 dnů.

- Učitel je povinen vést soustavnou evidenci o každé  klasifikaci žáka, zároveň dbá, aby záznamy

  o klasifikaci v žákovské knížce a elektronické žákovské knížce byly v souladu s jeho záznamy.

- Ředitel školy určí způsob, jakým budou třídní učitelé  a vedení školy informováni o stavu

  klasifikace ve třídě.

- Případy zaostávání žáků v učení a nedostatky v jejich  chování se projednají v pedagogické radě.

- Na konci klasifikačního období, v termínu, který určí  ředitel školy, zapíši učitelé příslušných

  předmětů  číslicí výsledky celkové klasifikace do třídního výkazu  a připraví návrhy na umožnění

  opravných zkoušek, na  klasifikaci v náhradním termínu apod.

- Zákonné zástupce žáka informuje o prospěchu a chování: 

                        - učitel jednotlivých předmětů dle pokynů ředitele školy  (třídní schůzky, konzult.dny)                             

        - třídní učitel, nebo učitel, jestliže o to zákonní  zástupci žáka požádají,

        - ředitel v případě mimořádného zhoršení prospěchu nebo  chování, bezprostředně a   prokazatelným způsobem.

                                                          

- Přechází-li žák do jiné školy, zašle ředitel dosavadní  školy škole, na niž žák přechází,

  dokumentaci o žákovi  a záznam o jeho chování a prospěchu za neukončené  klasifikační období.

- Přechází-li žák do jiné školy po 15. listopadu nebo 15.  dubnu, dokumentace obsahuje návrh

  klasifikace chování,  hodnocení a klasifikaci v jednotlivých předmětech jako  podklad pro

  celkovou klasifikaci žáka na konci  klasifikačního období.

- Informace o žákovi ve výchovně vzdělávacím procesu je nutné chápat jako důvěrné a mohou být

   proto poskytnuty pouze zákonným zástupcům. Z rozhodnutí ředitele školy mohou být dílčí

   informace poskytnuty jiným státním orgánům na základě písemné žádosti (Policie ČR, soud,

   odbor sociální péče).

- Jsou-li tyto informace dále zpracovávány, například do výroční zprávy ředitele školy, musí mít

  pouze obecně statistický charakter, aby nedocházelo k porušování ochrany údajů v informačním

  systému.

- Veškeré informace o žácích ve výchovně vzdělávacím procesu jsou bezplatné.     

 

 

Tato směrnice ruší směrnici ze dne 1.1.2010 s účinností od 1.1.2012.

Ve Frýdku-Místku

dne 30.8.2012

Ing. Jiří Adámek

ředitel školy

 

Účinnost dokumentu od:

1.9.2012

Číslo jednací:

708/12

Skartační znak:

A

Skartační lhůta:

5

Aktualizace dokumentu provedena ke dni

30.8.2012

 

Přílohy:


1. Vymezení pravomocí a působnosti ředitele školy

2. Pověření pracovníky přijímat žádosti a vyřizovat stížnosti, podněty a oznámení

3. Postup při vyřizování stížností, oznámení a podnětů

4. Postup při vyřizování žádosti o poskytnutí informace.

    Evidence písemných žádostí o poskytnutí informace.

5. Přehled nejdůležitějších předpisů

6. Výroční zpráva o poskytování informací za předcházející kalendářní rok


Příloha č. 1

 

Vymezení pravomocí a působnosti ředitele školy ( dle zákona 561/2004 Sb, školský zákon,   § 164, § 165, § 166 v platném znění )

                                                            

A)

(1) Ředitel školy a školského zařízení

a) rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb, pokud zákon nestanoví jinak

b) odpovídá za to, že škola a školské zařízení poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu s tímto zákonem a vzdělávacími programy uvedenými v § 3

c) odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb

d) vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti České školní inspekce a přijímá následná opatření,

e) vytváří podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a pro práci školské rady, pokud se podle tohoto zákona zřizuje

f) zajišťuje, aby osoby uvedené v § 21 byly včas informovány o průběhu a výsledcích      vzdělávání dítěte, žáka nebo studenta

g) zajišťuje spolupráci při uskutečňování programů zjišťování výsledků vzdělávání vyhlášených ministerstvem

h) odpovídá za zajištění dohledu nad dětmi a nezletilými žáky ve škole a školském zařízení.

 

(2) Ředitel školy zřizuje pedagogickou radu jako svůj poradní orgán, projednává s ním všechny zásadní pedagogické dokumenty a opatření týkající se vzdělávací činnosti školy. Při svém rozhodování ředitel školy k názorům pedagogické rady přihlédne. Pedagogickou radu tvoří všichni pedagogičtí pracovníci školy.

 

B)

(1) Ředitel školy a školského zařízení, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, dále

            a) stanovuje organizaci a podmínky provozu školy a školského zařízení,

            b) odpovídá za použití finančních prostředků státního rozpočtu přidělených podle § 160 až 163     v souladu s účelem, na který byly přiděleny,

     

 
2) Ředitel školy a školského zařízení, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, rozhoduje o právech a povinnostech v oblasti státní správy v těchto případech:

 

a) zamítnutí žádosti o povolení individuálního vzdělávacího plánu podle § 18 a zamítnutí žádosti o přeřazení žáka nebo studenta do vyššího ročníku podle § 17 odst. 3,

b) přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání podle § 34 a ukončení předškolního vzdělávání podle § 35, zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální podle § 48a, zařazení dítěte do přípravné třídy základní školy podle § 47,

c) zamítnutí žádosti o odklad povinné školní docházky podle § 37,

d) převedení žáka do odpovídajícího ročníku základní školy podle § 39 odst. 2,

e) přijetí k základnímu vzdělávání podle § 46, přestupu žáka podle § 49 odst. 1, převedení žáka do jiného vzdělávacího programu podle § 49 odst. 2 a zamítnutí žádosti o povolení pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2,

f) přijetí ke vzdělávání ve střední škole podle § 59 a následujících, vyšší odborné škole podle § 93 a následujících a v konzervatoři podle § 88,

g) zamítnutí žádosti o přestup, změnu oboru vzdělání, přerušení vzdělávání a opakování ročníku podle § 66 a 97,

h) zamítnutí žádosti o pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 1,

i) podmíněné vyloučení a vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení podle § 31 odst. 2 a 4,

j) zamítnutí žádosti o uznání dosaženého vzdělání podle § 70 a 100,

k) povolení a zrušení povolení individuálního vzdělávání žáka podle § 41.

C)

 

(1) Ředitel školské právnické osoby, ředitel příspěvkové organizace[38]nebo vedoucí organizační složky státu nebo její součásti je ředitelem všech škol a školských zařízení, jejichž činnost daná právnická osoba nebo organizační složka státu nebo její součást vykonává. Ředitelem školské právnické osoby, ředitelem příspěvkové organizace nebo vedoucím organizační složky státu nebo její součásti může být jmenován pouze ten, kdo splňuje předpoklady pro výkon činnosti ředitele školy nebo školského zařízení stanovené zvláštním právním předpisem[2].

 

(2) Ředitele školské právnické osoby zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, ředitele příspěvkové organizace nebo vedoucího organizační složky státu nebo její součásti jmenuje na vedoucí pracovní místo zřizovatel na základě jím vyhlášeného konkursního řízení na období 6 let.

 

(3) V průběhu posledních 6 měsíců pracovního poměru ředitele školy nebo školského zařízení na dobu určitou, nejpozději však 3 měsíce před jeho skončením, může zřizovatel vyhlásit konkurs na ředitele školy nebo ředitele školského zařízení pro další období. Zřizovatel vyhlásí konkurs vždy, navrhne-li to nejpozději 6 měsíců před koncem doby trvání pracovního poměru na dobu určitou Česká školní inspekce nebo školská rada. Nedojde-li k vyhlášení konkursu, prodlužuje se doba trvání pracovního poměru na dobu určitou ředitele školy nebo školského zařízení o dalších 6 let.

 

(4) Ředitele školské právnické osoby zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, ředitele příspěvkové organizace nebo vedoucího organizační složky státu nebo její součásti zřizovatel odvolá z vedoucího pracovního místa v případě

a) pozbytí některého z předpokladů pro výkon činností ředitele školy nebo školského zařízení stanovených zvláštním právním předpisem[2],

b) nesplnění podmínky zahájení a úspěšného ukončení studia k získání odborné kvalifikace podle zvláštního právního předpisu[2],

c) nesplnění podmínky získání znalostí z oblasti řízení školství studiem pro ředitele škol a školských zařízení podle zvláštního právního předpisu[2], nebo

d) organizačních změn, jejichž důsledkem je zánik vedoucího pracovního místa ředitele.

 (5) Ředitele školské právnické osoby zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, ředitele příspěvkové organizace a vedoucího organizační složky státu nebo její součásti může zřizovatel v průběhu doby trvání pracovního poměru na dobu určitou odvolat z vedoucího pracovního místa z důvodů

 

a) závažného porušení nebo neplnění právních povinností vyplývajících z jeho činností, úkolů a pravomocí na vedoucím pracovním místě ředitele, které bylo zjištěno zejména inspekční činností České školní inspekce nebo zřizovatelem,

 

b) na návrh školské rady nebo České školní inspekce.

(6) Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem náležitosti vyhlášení konkursního řízení, složení konkursních komisí pro posuzování uchazečů o jmenování na vedoucí pracovní místa uvedená v odstavci 2 a pravidla pro sestavování, činnost a rozhodování těchto konkursních komisí.

(7) Ředitelem školy nebo školského zařízení, jejichž činnost vykonává právnická osoba neuvedená v odstavci 1, může být pouze ten, kdo splňuje předpoklady pro výkon funkce ředitele školy nebo školského zařízení stanovené zvláštním právním předpisem[2]. Tato osoba je ředitelem všech škol a školských zařízení, jejichž činnost daná právnická osoba vykonává.


Příloha č. 2

 

Pověření pracovníky přijímat žádosti a vyřizovat stížnosti, podněty

a oznámení

 

Na základě § 2, zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, bude provádět vyřizování stížností, oznámení a podnětů statutární zástupce ředitele školy Mgr. Libor Kuča, v případě jeho nepřítomnosti ředitel školy.

 

Přijímání žádostí i vyřizování stížností se provádí každý pracovní den v kanceláři ředitele školy nebo statutárního zástupce ředitele školy od 8.00 hod. do 15.30 hod.

 

Ing. Jiří Adámek

ředitel školy


                                                                     

Příloha č. 3

 

Postup při vyřizování stížností, oznámení a podnětů

 

Každý občan má právo usilovat prostřednictvím stížností, oznámení a podnětů o odstranění zjištěných nedostatků ve škole a školní práci. Stížnost je takové podání, které se týká zájmů stěžovatele. Oznámení je takové podání, kterým má být odstraněn jednotlivý nedostatek. Podnět je takové podání, kterým je sledován širší společenský prospěch.

 

Přijímání stížností a oznámení

           

Ústřední evidence došlých a ústně podaných stížností vede statutární zástupce ředitele na tiskopise, který obsahuje následující náležitosti: 

- Číslo jednací

- Datum podání     

- Jméno a příjmení stěžovatele       

- Osoba, proti které stížnost směřuje           

- Kdo stížnost prošetřuje nebo vyřizuje       

- Výsledky šetření 

- Opatření ke zjednání nápravy       

- Datum podání zprávy o vyřízení stížnosti  

- Výsledky kontroly, jak byla splněna opatření k nápravě     

- Podpis ředitele školy        

 

Vyřizování stížností a oznámení

 

Všechny stížnosti je nutno urychleně a odpovědně prozkoumat a vyřídit, nebo zařídit jejich vyřízení. Prošetřování stížností musí být prováděno bez průtahů a hospodárně. Přitom musí být prošetřeny všechny body stížnosti.

Lhůty pro vyřizování stížností jsou:

- 30 dnů:      Lhůta pro vyřizování všech stížností mimo výjimek.

- Výjimečně prodloužená: Lhůtu 30 dní lze prodloužit zcela výjimečně ve zvlášť složitých

   případech.

 

Proti stěžovatelům (v případě rodičů ani proti dětem) nesmí být činěny žádné nepřípustné kroky proto, že podali stížnost. Ředitel školy je povinen sledovat, jak jsou opatření uložená ke zjednání nápravy plněna a popřípadě vyvozovat další důsledky.

Požádá-li stěžovatel, aby jeho jméno nebylo uváděno, nebo jestliže to je v zájmu správného vyřízení stížnosti, postoupí se k prošetření jen opis stížnosti bez uvedení jména stěžovatele.

Vyžaduje-li to správné vyřízení stížnosti, musí být při šetření slyšen stěžovatel, jakož i osoby, proti kterým stížnost směřuje. Stížnost se považuje za vyřízenou, jakmile po jejím prošetření byla učiněna opatření potřebná k odstranění zjištěných závad a stěžovatel o tom vyrozuměn. O vyřízení stížností musí být stěžovateli podána zpráva ve stanovených lhůtách, a to i v případě, bylo-li zjištěno, že stížnost není oprávněná.

Proti způsobu vyřízení stížnosti není možné podat odvolání, ale může se podat nová stížnost. Tato nová stížnost však musí obsahovat další upřesňující skutečnosti, jinak není potřebné tuto stížnost prošetřovat.

                           


Příloha č. 4

 

 

Postup při vyřizování žádosti o poskytnutí informace.

Evidence písemných žádostí o poskytnutí informace.

 

 

Písemná žádost

 

- úplná žádost     - poskytnuta informace - do 30 dnů poskytnuta náročná informace

 

- neúplná žádost   - odložení žádosti

 

- žádost mimo působnost ředitele školy -  odložení žádosti - do 7 dnů -oznámení žadateli odložení

 

- nesrozumitelná nebo obecná žádost - výzva na upřesnění -do 30 dnů upřesněna - do 30 dnů

  poskytnuta informace - do 30 dnů není upřesněna - odmítnutí žádosti rozhodnutím

 

- žádost o zveřejněnou informaci - 7 dnů - sdělení o možnosti, kde získat informace

 

- žádost o informaci, na kterou se vztahuje - ochrana osobních údajů, ochrana obchodního

  tajemství a ochrana údajů o majetkových poměrech - do 15 dnů odmítnutí žádosti rozhodnutím


Příloha č. 5

 

 

Přehled nejdůležitějších předpisů

 

Předpisy jsou k nahlédnutí v ředitelně školy v Po- Pá , v čase 8: 00 – 15:00 h.

 

Vnitřní školní normy:

                        - Zařazení do rejstříku škol

                        - Zřizovací  listiny

                        - Osvědčení o registraci u finančního úřadu

                        - Rozpočet školy

                        - Školní řád + Klasifikační řád

                        - Plán práce školy

                        - Pokyn ředitele školy ke konání výletů, exkurzí a škol v přírodě

                        - Učební plány

                        - Tématické plány

                        - Pracovní řád

                        - Vnitřní platový předpis

                        - Směrnice účetnictví

                        - Směrnice ředitele školy o cestovních náhradách

                        - Směrnice pro oběh účetních dokladů a písemností

                        - Vnitřní kontrolní systém

                        - Spisový a skartační řád

                        - Provozní řády odborných učeben

                        - Požární řád

 

Přehled právních předpisů:

 

 Zákon č. 500/2004 Sb., o správní řád

 Ústava ČR

 Zákon 256/1992 Sb., o ochraně údajů v informačních systémech

 Zákon 106/1999 Sb., o podmínkách práva svobodného přístupu k informacím

                                          


Příloha č. 6

 

 

Výroční zpráva o poskytování informací za předcházející

kalendářní rok

 

- Ředitel školy zveřejní vždy do 1. března výroční zprávu za předcházející kalendářní rok

  o své činnosti v oblasti poskytování informací podle zákona 106/1999 Sb.

- Výroční zprávu zpracovává statutární zástupce ředitele školy.

- Výroční zpráva má podobu formuláře

 

 

ŠKOLA :

 

1. Podané písemné žádosti o informace                                      počet

 

2. Podaná odvolání proti rozhodnutí                                           počet

 

3. Opis podstatné části rozsudku, kterým došlo k přezkoumání rozhodnutí o odmítnutí   poskytnutí informace (neuvádějí se osobní údaje)

 

4.  Výsledky řízení o sankcích za nedodržování tohoto zákona bez uvádění osobních údajů

 

5. Další informace vztahující se k uplatnění zákona 106/1999 Sb.

 

6. Zodpovídá                                                                  Zpracoval

 

Partnerství

 

 

 

Časopis NAŠE 11

Číslo 1 2 3 4

Certifikáty

Vzhled

Cookies

K ukládání nastavení a správnému fungování využíváme soubory Cookies. Vypnutí a vice informací o Cookies zde