Školní a klasifikační řád včetně příloh 2016

Základní škola Frýdek – Místek, Jiřího z Poděbrad 3109

ŠKOLNÍ ŘÁD

Směrnice vydaná ředitelem školy

 

Školní řád je vydán v souladu s ustanovením § 30 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a vyhláškou č. 48/2005 Sb.,ve znění vyhlášky č. 256/2012 Sb., o základním vzdělávání. Respektuje ustanovení navazujících závazných právních předpisů, a to vyhlášky č.64/2005 Sb., o evidenci úrazů žáků, č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb., vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných a rozpracovává je na podmínky školy.

Vzdělávání je veřejnou službou (§ 2 odst. 3 školského zákona).

Je založeno na zásadách rovného přístupu každého státního občana České republiky nebo jiného státu Evropské unie ke vzdělávání bez jakékoliv diskriminace z důvodů rasy, barvy pleti, pohlaví, jazyka, víry a náboženství, národnosti, etnického nebo sociálního původu, majetku, rodu a zdravotního stavu nebo jiného postavení občana (§ 2 odst. 1a školského zákona).

 

1. Podrobnosti k výkonu

1.1 Práv a povinností žáků (§ 21 a 22 školského zákona)

  • žák je povinen řádně docházet do školy a řádně se vzdělávat,
  • dodržovat školní řád, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni,
  • plnit pokyny pedagogických pracovníků školy vydané v souladu s právními  předpisy a školním řádem,
  • žák má právo na vytváření podmínek pro rozvoj tělesného, sociálního a duševního zdraví,
  • žák má právo na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,
  • žáci mají právo zakládat v rámci školy samosprávné orgány (Úmluva o právech dítěte) a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy.

 

Žáci nepoužívají hrubých a vulgárních výrazů. Zdržují se projevů násilí a neprojevují vůči sobě nepřátelství.

Své mínění a názory sdělují pedagogickým pracovníkům i ostatním zaměstnancům školy vždy slušným způsobem.

        1.2 Práv a povinností zákonných zástupců

  • volit a být volen do školské rady,
  • prostřednictvím členů školské rady se podílet na správě školy, podávat podněty a oznámení řediteli školy, zřizovateli, orgánům vykonávající státní správu ve školství a dalším orgánům státní správy,
  • být informován o průběhu a výsledcích vzdělávání svého dítěte,
  • být podle aktuální situace včas informován o volných dnech, které má ředitel právo vyhlásit v celkovém počtu 5 pracovních dnů za školní rok. Ředitelské volno se vyhlašuje v důsledku technických havárií, na základě požadavku hlavního hygienika nebo z jiných závažných organizačních nebo provozních důvodů (§ 24 odst.2),
  • vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich dětí, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost,
  • na informace a poradenskou pomoc školy pro jejich děti v záležitostech týkajících se vzdělávání podle realizovaného vzdělávacího programu,
  • požádat o uvolnění žáka z výuky podle pravidel tohoto řádu,
  • oznamovat škole údaje nezbytné pro školní matriku (§ 28 odst. 2 a 3 školského zákona) a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost a žáka, a změny v těchto údajích. Informace, které zákonný zástupce žáka poskytne do školní matriky nebo jiné důležité informace o žákovi (zdravotní způsobilost,…) jsou důvěrné a jejich zpracovávání se řídí zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních dat.
  • zajistit aby žák řádně docházel do školy,
  • odevzdat na počátku školního roku lékařské potvrzení o zdravotní způsobilosti žáka (§22 školského zákona) a tím informovat školu o zdravotní způsobilosti žáka, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vyučování
  • oznamovat škole další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání a bezpečnost žáka a změny v těchto údajích,
  • na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka,
  • dokládat důvody nepřítomnosti žáka v souladu s podmínkami uvedenými v příloze školního řádu

 

1.3 Pravidla vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky

  • Pedagogičtí pracovníci školy vydávají žákům a zákonným zástupcům žáka pouze takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním realizovaného vzdělávacího programu, školního řádu, organizačního řádu a dalších vnitřních předpisů a aktuálních organizačních opatření.
  • Informace o prospěchu a chování poskytují zákonným zástupcům vyučující a třídní učitelé průběžně formou zápisů v žákovských knížkách a na třídních schůzkách.

 

2. Provoz a režim školy

  • Žáci jsou prokazatelně seznámeni se školním řádem a vnitřním režimem, poučeni o bezpečném chování v šatnách, na chodbách, v době přestávek a při činnostech mimo budovu školy. Zápis o poučení je proveden do třídní knihy.
  • Vyučování začíná v 8:00 hodin, vyučování výjimečně zařazené na dřívější dobu nesmí začínat dříve než v 7:00 hodin. Pro žáky, kteří navštěvují ranní školní družinu se školní budova otevírá v 6:00 hodin. Pro ostatní žáky se školní budova otevírá v 7:35 hodin, kdy určeným vchodem vstupují do šaten. Do tříd odchází v 7:40 hodin.
  • Mají-li žáci posunut začátek vyučování, přicházejí do školy nejdříve 20 minut před jeho zahájením.
  • Zvonění v 8:00 hodin oznamuje začátek vyučování. Po zvonění jsou žáci připraveni na příslušnou hodinu a setrvávají v lavicích. Pokud se vyučující nedostaví do 5 minut od zahájení vyučovací hodiny, oznámí pověření žáci tuto skutečnost vedení školy.
  •  Vyučování probíhá podle rozvrhu hodin.
  • Pokud je výuka z organizačních důvodů  upravena - ukončena v jiném čase, než stanoví rozvrh hodin, škola na tuto skutečnost včas upozorní písemně (prostřednictvím žákovské knížky či deníčku) zákonné zástupce.
  • Účast ve výuce nepovinného předmětu je pro přihlášené žáky povinná.
  • Dozor nad žáky v zájmovém kroužku začíná 5 minut před jeho zahájením.

 

 Organizace výuky a přestávek     

1. hodina

8:00

8:45

2. hodina

8:55

9:40

3. hodina

10:00

10:45

4. hodina

10:55

11:40

5. hodina

11:50

12:35

6. hodina

12:45

13:30

 

 

 

7. hodina

14:00

14:45

8. hodina

14:50

15:35

 

  • Žáci se aktivně účastní vyučování a nenarušují nevhodným chováním jeho průběh. Respektují pokyny vyučujících.
  • Ve vyučování je zakázáno žvýkání žvýkaček.
  • Vyučující podporují relaxačními prvky a odpočinkovými činnostmi v průběhu vyučovací hodiny rozvoj tělesného a duševního zdraví žáků.
  • Žák má právo na individuální pomoc vyučujícího, v případě, že nezvládnutí konkrétního učiva mu brání v jeho aplikaci nebo v další návazné činnosti.
  • Do školy žák nenosí věci, které nesouvisí s výukou, cennosti a vyšší finanční částky.
  • Žáci mají právo na přestávku a přiměřenou relaxaci, která podporuje jejich zdravý vývoj. Mohou se volně pohybovat po chodbách, chovají se tak, aby předcházeli možnému zranění sebe nebo svých spolužáků. Respektují právo spolužáků na svůj způsob trávení přestávky a dodržují pravidla slušného chování. Nejsou přípustné intimní projevy náklonnosti mezi žáky.
  • V období, kdy slouží žákům k relaxaci i školní dvůr tj. za příznivého počasí v měsících květen, červen a září odvádí žáky 1. stupně do tohoto prostoru vyučující. Žáci 2. stupně odchází samostatně.
  • Přechod žáků do učebny, kde probíhá jejich následující hodina, je organizován na konci přestávky.
  • Do tělocvičny, odborných pracoven a na školní pozemek vstupují žáci z důvodů zajištění bezpečnosti pouze v doprovodu učitele.
  • V době polední přestávky, kdy žáci již nejsou ve školní jídelně a čekají začátek odpoledního vyučování, zajišťuje škola dozor a  pobyt žáků v bezpečném prostředí, s výjimkou žáků, kteří se stravují  doma (po písemné žádosti zákonných zástupců). Tato přestávka může být z organizačních důvodů a s ohledem na eliminaci rizikových faktorů se zřetelem na fyziologické potřeby žáků zkrácená na 30 minut.
  • Vyžaduje-li předmět speciální oblečení, nosí jej žáci s sebou.
  • Třídní učitel(ka) si na každý týden stanoví z řad žáků službu, kterou pověřuje dílčími úkoly např. přenosem třídní knihy. Služba zodpovídá za pořádek v učebně, kterou třída opouští.

3.  Podmínky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, ochrany před sociálně-patologickými jevy, před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

 

3.1 Při činnostech organizovaných mimo budovu školy a před dny volna poskytuje třídní učitel(ka) informace vedoucí k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků. Dokladem je zápis na listině BOZP, který je součástí třídní knihy.

3.2 V průběhu vyučovacího dne je stanoven  na jednotlivých podlažích dozor. Dozor v prostorách šatny vykonává pracovník vrátnice. Organizaci a zajištění dozoru zabezpečují zástupci ředitele pro daný stupeň školy.

3.3 Nošení, držení a distribuce (předávání a rozšiřování) a zneužívání návykových látek, stejně jako pití alkoholu a kouření je žákům přísně zakázáno. Zjištění těchto činností v prostorách školy je vážným porušením školního řádu a jako takové bude posuzováno (viz kázeňská opatření).

3.4 Jestliže se žák cítí z jakéhokoliv důvodu v tísni nebo v ohrožení, má právo požádat o pomoc či radu třídního učitele(učitelku), výchovného poradce či jiného zaměstnance školy, ke kterému má důvěru. Ke stejnému účelu slouží i Schránka důvěry umístěná u vstupních dveří do sborovny školy..

3.5 Projevy šikany, tj. násilí, omezování osobní svobody, ponižování apod., dále zneužívání informačních technologií k znevažování důstojnosti apod., kterých by se dopouštěl kdokoli vůči komukoli (žáci i dospělí), jsou v prostorách školy a při školních akcích přísně zakázány. Jsou považovány za hrubý přestupek proti školnímu řádu a jako takové budou posuzovány.

3.6 Pokud žák zjistí ztrátu osobní věci, bezprostředně tuto skutečnost oznámí vyučujícímu nebo učiteli, který vykonává dozor a současně třídnímu učiteli (učitelce).

3.7 Z důvodů zachování čistoty a zamezení prašnosti prostředí učeben jsou žáci povinni se přezouvat. S ohledem na údržbu podlah škola vyžaduje používání přezůvek s bílou podrážkou.

3.8 Z důvodů ochrany zdraví dbají žáci hygienických zásad zejména před jídlem a po použití toalety.

3.9 Žáci mají přísný zákaz manipulace s elektrickými spotřebiči, vypínači a elektrickým vedením bez přítomnosti učitele. Z bezpečnostních důvodů mají rovněž zákaz otevírání oken o přestávkách a sezení na okenních parapetech. Učebnu vyvětrá na začátku hodiny vyučující.

3.10 Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde v místech, kde probíhá vyučovací proces,  jsou žáci povinni ihned nahlásit vyučujícímu, třídnímu nebo učiteli vykonávajícímu dozor.

 

4. Podmínky zacházení s majetkem školy ze strany žáků

 

  • Ve své kmenové učebně i odborných pracovnách udržují žáci v průběhu vyučování pořádek.
  • Šetří veškeré zařízení a vybavení školy. Na každou závadu upozorní vyučujícího nebo třídního učitele (učitelku). Za svévolné poškození, poškození nedbalým zacházením nebo zničení majetku školy, žáků, učitelů nebo zaměstnanců školy bude od zákonných zástupců vyžadována odpovídající náhrada.
  • Šetrně zachází se svěřenými učebnicemi a školními potřebami. Jejich poškození případně ztrátu hlásí třídnímu učiteli (učitelce).
  • Nalezené věci žáci odevzdávají na sekretariátu školy.

    5. Podmínky hodnocení výsledků vzdělávání žáků – klasifikační řád

     viz příloha školního řádu

Respektujeme Metodický pokyn města Frýdku-Místku.

Směrnice ruší směrnici vydanou dne 1.9.2013

Účinnost dokumentu

1.9.2015

Číslo jednací:

427/15

Skartační znak:

A

Skartační lhůta:

5

Aktualizace dokumentu provedena k datu

31.8.2015

Se školním řádem a jeho přílohami byli zaměstnanci seznámeni dne

31.8.2015

Zákonní zástupci byli informováni o vydání a obsahu školního řádu dne

16.9.2015

Školní řád a jeho přílohy schválila školská rada dne

 

Ve Frýdku-Místku

dne 31.8.2015                       

Ing. Jiří Adámek

ředitel školy


 

Přílohy:

1. Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků - Klasifikační řád

2. Práva a povinnosti žáků včetně pravidel slušného chování (příloha pro žáky)

3. Výchovná opatření

4. Omlouvání nepřítomnosti žáků ve výuce

5. Uvolňování žáků z výuky

6. Organizace a zajištění dozoru v průběhu vyučování a při činnostech mimo prostory

    školy

7. Postup při určení výše úhrady za poškození, zničení či ztrátu učebnice

8. Povinnosti pedagogických pracovníků  v oblasti výchovy ke zdraví, prevence negativních jevů, hygieny a bezpečnosti, evidence úrazů

9. Postup školy při výskytu podezřelé látky a při podezření na užití omamné látky žákem


Příloha školního řádu č. 1

  Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků

 

Klasifikační řád

 

Pravidla pro hodnocení jsou zpracována na základě vyhlášky MŠMT č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání ve znění vyhlášky č. 256/2012 Sb.

1. Obecné zásady:

-           při hodnocení, průběžné i celkové klasifikaci učitel uplatňuje přiměřenou náročnost a pedagogický takt vůči žákovi

-           při celkové klasifikaci přihlíží učitel k věkovým zvláštnostem žáků, k tomu, že žák mohl v průběhu klasifikačního období zakolísat v učebních výkonech pro určitou indispozici

Podklady pro klasifikaci učitel získává:

-           soustavným sledováním výkonů žáka a jeho připravenosti na vyučování

-           zkouškami písemnými, ústními, praktickými, pohybovými, didaktickými testy

-           písemnou práci z učiva za delší období (čtvrtletní práce) přesahující 30 minut mohou žáci psát v jednom dni pouze jednu – takové práce oznámí vyučující žákům předem (nejméně jeden týden) a ostatní vyučující informuje zápisem termínu do třídní knihy

-           na konci klasifikačního období se hodnotí kvalita práce a učební výsledky, jichž žák dosáhl za celé klasifikační období – přihlíží se k systematičnosti v práci žáka, stupeň prospěchu se neurčuje na základě průměru z klasifikace za příslušné období

-           v předmětu, ve kterém vyučuje více učitelů, určí výsledný stupeň za klasifikační období příslušní učitelé po vzájemné dohodě

-           má-li žák za I. nebo II. pololetí školního roku absenci větší než 50%, bude na pedagogické radě rozhodnuto o doklasifikování žáka v termínu, který určí ředitel školy v souladu s §52 zákona č. 561/2004 Sb.

2. Hodnocení a klasifikace prospěchu a chování.

2.1. Hodnocení a klasifikace chování:

       Stupeň 1  (velmi dobré): žák uvědoměle dodržuje pravidla chování a ustanovení vnitřního     řádu školy. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle. Žák je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit.    

     Stupeň 2  (uspokojivé): chování žáka je v rozporu s pravidly chování a s ustanoveními vnitřního řádu školy. Žák se dopustí závažného přestupku proti pravidlům slušného chování nebo vnitřnímu řádu školy; nebo se opakovaně dopustí méně závažných přestupků. Zpravidla se přes důtku třídního učitele dopouští dalších přestupků, narušuje výchovně vzdělávací činnost školy, ohrožuje bezpečnost a zdraví svoje nebo jiných osob.

     Stupeň 3  (neuspokojivé): chování žáka ve škole je v příkrém rozporu s pravidly slušného chování. Dopustí se takových závažných přestupků proti vnitřnímu řádu školy nebo provinění, že je jimi vážně ohrožena výchova nebo bezpečnost a zdraví jiných osob. Záměrně narušuje hrubým způsobem výchovně vzdělávací činnost školy. Zpravidla se přes důtku ředitele školy dopouští dalších přestupků.

 

2.2. Hodnocení a klasifikace výsledků vzdělávání žáka v předmětech naukového zaměření:

 

Stupeň 1 (výborný)

Žák samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti. Myslí logicky správně. Ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně a přesně, chápe vztahy mezi nimi a smysluplně propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný, výstižný, účinně se zapojuje do diskuze. Je schopen samostatně studovat vhodné texty, řešit problémy a obhajovat svá rozhodnutí. Plně respektuje demokratické principy, uvědoměle a aktivně pracuje v týmu, jeho působení je velmi přínosné. Je téměř vždy schopen sebehodnocení a hodnocení ostatních členů.

 

Stupeň 2 (chvalitebný)

Žák s menšími podněty učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost.Ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně, chápe vztahy mezi nimi a s menšími chybami propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků je zpravidla bez podstatných nedostatků. Zapojuje se do diskuze. Je schopen s menší pomocí studovat vhodné texty, řešit problémy a obhajovat svá rozhodnutí.

Respektuje demokratické principy, v podstatě uvědoměle a aktivně pracuje pro tým, jeho působení je přínosné. Je většinou schopen sebehodnocení a hodnocení ostatních členů.

 

Stupeň 3 (dobrý)

Žák se v uplatňování osvojovaných poznatků a dovedností  dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů podle podnětů učitele. Má nepodstatné mezery v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí, s většími chybami propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby. Částečně  se zapojuje do diskuze. Je schopen studovat podle návodu učitele. Občas nerespektuje demokratické principy, v týmu pracuje ne příliš aktivně, jeho působení je přínosné v menší míře. Je schopen sebehodnocení a hodnocení ostatních členů.

 

Stupeň 4 (dostatečný)

U žáka se v uplatňování osvojených poznatků a dovedností  vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků závažné mezery, chybně propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti, málo se zapojuje do diskuze. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti. Demokratické principy respektuje jen občas, práce v týmu se pouze účastní. Jeho působení není příliš přínosné. Sebehodnocení a hodnocení ostatních členů je schopen málokdy.

 

Stupeň 5 (nedostatečný)

U žáka se v uplatňování osvojených vědomostí a dovedností  vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Žák si požadované poznatky neosvojil, nesmyslně propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí.  Neprojevuje samostatnost v myšlení. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti, i výstižnosti, nezapojuje se do diskuze. Chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele. Vůbec nerespektuje demokratické principy, nepracuje pro tým. Svou činností narušuje spolupráci, jeho působení není pro tým přínosné. Správného sebehodnocení a hodnocení ostatních členů není schopen.

 

 

2.3. Hodnocení a klasifikace výsledků vzdělávání žáka ve vyučovacích předmětech s převahou výchovného zaměření

 

Stupeň 1 (výborný)

Žák je v činnostech velmi aktivní. Pracuje tvořivě, samostatně, plně využívá své osobní předpoklady a velmi úspěšně je rozvíjí.Vždy používá bezpečně a účinně materiály,nástroje a vybavení. Jeho projev je esteticky působivý, originální, procítěný a přesný. Osvojené vědomosti, dovednosti a návyky aplikuje tvořivě. Aktivně se zajímá o umění a estetiku. Jeho tělesná zdatnost má vysokou úroveň.

 

Stupeň 2 (chvalitebný)

Žák je v činnostech aktivní, převážně samostatný, využívá své osobní předpoklady, které úspěšně rozvíjí. Používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení. Jeho projev je esteticky působivý, originální a má jen menší nedostatky. Osvojené vědomosti, dovednosti a návyky aplikuje méně tvořivě. Má zájem o umění a estetiku. Je tělesně zdatný.

 

Stupeň 3 (dobrý)

Žák je v činnostech méně aktivní, samostatný a pohotový. Nevyužívá dostatečně své schopnosti v individuálním a kolektivním projevu. Materiály, nástroje a vybavení používá bezpečně a účinně pouze někdy. Jeho projev je málo působivý, dopouští se v něm chyb. Jeho vědomosti a dovednosti mají četnější mezery a při jejich aplikaci potřebuje pomoc učitele. Nemá aktivní zájem o umění, estetiku a tělesnou kulturu.

 

Stupeň 4 (dostatečný)

Žák je v činnostech málo aktivní i tvořivý. Rozvoj jeho schopností a jeho projev jsou málo uspokojivé. Materiály, nástroje a vybavení většinou nepoužívá bezpečně a účinně. Úkoly řeší s častými chybami. Vědomosti a dovednosti aplikuje jen se značnou pomocí učitele. Projevuje velmi malý zájem a snahu.

 

Stupeň 5 (nedostatečný)

Žák je v činnostech převážně pasivní. Rozvoj jeho schopností je neuspokojivý. Materiály, nástroje a vybavení nepoužívá téměř nikdy bezpečně a účinně. Jeho projev je většinou chybný a nemá estetickou hodnotu. Minimální osvojené vědomosti a dovednosti nedovede aplikovat. Neprojevuje zájem o práci.

 

2.4. Jestliže je žák z výuky některého předmětu v prvním nebo ve druhém pololetí uvolněn, uvádí se na vysvědčení místo hodnocení slovo "uvolněn(a)".

Nelze-li žáka z některého nebo ze všech předmětů v prvním nebo ve druhém pololetí hodnotit ani v náhradním termínu, uvádí se na vysvědčení místo hodnocení slovo "nehodnocen(a)".

 

2.5. Celkové hodnocení žáka na vysvědčení

Celkové hodnocení

Celkové hodnocení žáka se na vysvědčení vyjadřuje stupni:

 

-         prospěl(a) s vyznamenáním

Žák prospěl s vyznamenáním, není-li v žádném z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu horším než 2 – chvalitebný, průměr stupňů prospěchu ze všech povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem není vyšší než 1,5 a jeho chování je hodnoceno stupněm velmi dobré; v případě použití slovního hodnocení nebo kombinace slovního hodnocení a klasifikace postupuje škola podle pravidel hodnocení žáků podle § 14 odst. 1 písm. e)

 

-         prospěl(a)

Žák prospěl, není-li  v žádném z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 – nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením.

 

-         neprospěl(a)

Žák neprospěl, je -li  v některém z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 – nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením, nebo není-li z něho hodnocen na konci 2. pololetí.

 

-         nehodnocen(a)

Žáka není možno hodnotit z některého z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem na konci 1. pololetí.

 

Způsob získávání podkladů pro hodnocení

Podklady pro hodnocení  a klasifikaci získávají vyučující  zejména: soustavným diagnostickým pozorováním žáků, sledováním jeho výkonů a připravenosti na vyučování, různými druhy zkoušek (písemné, ústní, grafické, praktické, pohybové) kontrolními písemnými pracemi, analýzou výsledků různých činností žáků, konzultacemi s ostatními vyučujícími a podle potřeby i psychologickými a zdravotnickými pracovníky.

Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace, klasifikaci zdůvodňuje a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů, výkonů, výtvorů.

Kontrolní písemné práce a další druhy zkoušek rozvrhne učitel rovnoměrně na celý školní rok, aby se nadměrně nenahromadily v určitých obdobích.

Vyučující zajistí zapsání známek do žákovské a elektronické žákovské knížky.

Klasifikační stupeň určí učitel, který vyučuje příslušnému předmětu. Při dlouhodobějším pobytu žáka mimo školu (lázeňské léčení, léčebné pobyty, dočasné umístění v ústavech, apod.) vyučující respektuje známky žáka, které škola sdělí škola při instituci, kde byl žák umístěn; žák se znovu nepřezkušuje.

Při určování stupně prospěchu v jednotlivých předmětech na konci klasifikačního období se hodnotí kvalita práce a učební výsledky, jichž žák dosáhl za celé klasifikační období. Stupeň prospěchu se neurčuje na základě průměru z klasifikace za příslušné období.

Případy zaostávání žáků v učení  a nedostatky v jejich chování se projednají v pedagogické radě.

Zákonné zástupce žáka informuje o prospěchu a chování žáka třídní učitel a učitelé jednotlivých předmětů v polovině prvního a druhého pololetí.

V případě mimořádného zhoršení prospěchu žáka informuje rodiče vyučující předmětu bezprostředně a prokazatelným způsobem.

Výchovný poradce a třídní učitelé jsou povinni seznamovat ostatní učitele s doporučením psychologických vyšetření, které mají vztah ke způsobu hodnocení a klasifikace žáka a způsobů získávání podkladů.

 

2.6. Hodnocení žáků cizinců.

Při hodnocení žáků cizinců, kteří plní v ČR povinnou školní docházku, se úroveň znalostí českého jazyka považuje za závažnou souvislost podle odstavců 2§15 vyhlášky č.48, která ovlivňuje jejich výkon.

 

2.7. Sebehodnocení

Žák se prostřednictvím učitelova hodnocení postupně učí, jaké jsou meze a perspektivy jeho výkonu, sféry jeho úspěchů a úspěšného uplatnění. Vyučující vytváří vhodné prostředí a příležitosti, aby žák mohl poučeně a objektivně hodnotit sebe a svoji práci. Cílem je ideální shoda obou hodnocení tak, aby byla pro žáka motivační do dalšího období.

 

2.8. Slovní hodnocení

Při použití slovního hodnocení se výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem hodnotí tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným výstupům jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, ke svým vzdělávacím a osobnostním předpokladům a věku. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení přístupu žáka ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka; obsahuje také zdůvodnění a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat. Výsledky vzdělávání žáka na konci prvního pololetí lze hodnotit souhrnně za všechny předměty. Slovní hodnocení lze použít i pro hodnocení chování žáka.

Zásady pro vzájemné převedení klasifikace a slovního hodnocení

Prospěch

 

 

Ovládnutí učiva

 

1 – výborný

ovládá bezpečně

2 – chvalitebný

ovládá

3 – dobrý

v podstatě ovládá

4 – dostatečný

ovládá se značnými mezerami

5 - nedostatečný

neovládá

 

 

Myšlení

 

1 – výborný

pohotový, bystrý, dobře chápe souvislosti, samostatný

2 – chvalitebný

uvažuje celkem samostatně

3 – dobrý

menší samostatnost v myšlení

4 – dostatečný

nesamostatné myšlení, pouze s nápovědou

5 - nedostatečný

odpovídá nesprávně i na návodné otázky

 

 

Vyjadřování

 

1 – výborný

výstižné a poměrně přesné

2 – chvalitebný

celkem výstižné

3 – dobrý

myšlenky vyjadřuje ne dost přesně

4 – dostatečný

myšlenky vyjadřuje se značnými obtížemi

5 - nedostatečný

nedokáže se samostatně vyjádřit, i na návodné otázky odpovídá nesprávně

 

 

Celková aplikace vědomostí

 

1 – výborný

užívá vědomostí a spolehlivě a uvědoměle dovedností, pracuje samostatně, přesně a s jistotou

2 – chvalitebný

dovede používat vědomosti a dovednosti při řešení úkolů, dopouští se jen menších chyb

3 – dobrý

řeší úkoly s pomocí učitele a s touto pomocí snadno překonává potíže a odstraňuje chyby

4 – dostatečný

dělá podstatné chyby, nesnadno je překonává

5 - nedostatečný

praktické úkoly nedokáže splnit ani s pomocí

 

 

Aktivita, zájem o učení

 

1 – výborný

aktivní, učí se svědomitě a se zájmem

2 – chvalitebný

učí se svědomitě

3 – dobrý

k učení a práci nepotřebuje větších podnětů

4 – dostatečný

malý zájem o učení, potřebuje stálé podněty

5 - nedostatečný

pomoc a pobízení k učení jsou zatím neúčinné

 

 

Chování

 

 

1 – velmi dobré

Uvědoměle dodržuje pravidla chování a ustanovení vnitřního řádu školy. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle. Žák je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit.

2 - uspokojivé

Chování žáka je v rozporu s pravidly chování a s ustanoveními vnitřního řádu školy. Žák se dopustí závažného přestupku proti pravidlům slušného chování nebo vnitřnímu řádu školy; nebo se opakovaně dopustí méně závažných přestupků. Zpravidla se přes důtku třídního učitele školy dopouští dalších přestupků, narušuje výchovně vzdělávací činnost školy. Ohrožuje bezpečnost a zdraví svoje nebo jiných osob.

3 - neuspokojivé

Chování žáka ve škole je v příkrém rozporu s pravidly slušného chování. Dopustí se takových závažných přestupků proti školnímu řádu nebo provinění, že je jimi vážně ohrožena výchova nebo bezpečnost a zdraví jiných osob. Záměrně narušuje hrubým způsobem výchovně vzdělávací činnost školy. Zpravidla se přes důtku ředitele školy dopouští dalších přestupků.

 

2.9. Hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

1. Způsob hodnocení a klasifikace žáka vychází ze znalosti příznaků postižení a uplatňuje se ve všech vyučovacích předmětech, ve kterých se projevuje postižení žáka, a na obou stupních základní školy.

2. Při způsobu hodnocení a klasifikaci žáků pedagogičtí pracovníci zvýrazňují motivační složku hodnocení, hodnotí jevy, které žák zvládl. Při hodnocení se doporučuje užívat různých forem hodnocení.

3. Při klasifikaci žáků se doporučuje upřednostnit slovní hodnocení. Způsob hodnocení projedná třídní učitel a výchovný poradce s ostatními vyučujícími.

 

2.10. Hodnocení nadaných žáků

Ředitel školy může mimořádně nadaného žáka přeřadit do vyššího ročníků bez absolvování předchozího ročníků. Podmínkou přeřazení je vykonání zkoušek z učiva nebo části učiva ročníků, který žák nebude absolvovat. Obsah a rozsah zkoušek stanová ředitel školy.

2.11. Komisionální přezkoušení

 

Přezkoušení

Má-li zástupce žáka pochybnosti o správnosti klasifikace v jednotlivých předmětech na konci prvního nebo druhého pololetí, může do tří dnů ode dne, kdy bylo žákovi vydáno vysvědčení, požádat ředitele školy o komisionální přezkoušení. Je-li vyučujícím daného předmětu ředitel školy, může zástupce žáka požádat o komisionální přezkoušení příslušného školního inspektora. V takovém případě jmenuje komisi krajský úřad. Přezkoušení provede komise do 14 dnů od doručení žádosti. Výsledek přezkoušení je konečný, další přezkoušení žáka je nepřípustné.

Komisi pro komisionální přezkoušení jmenuje ředitel školy; v případě, že je vyučujícím daného předmětu ředitel školy, jmenuje komisi krajský úřad

 Komise je tříčlenná a tvoří ji:

-         předseda, kterým je ředitel školy, popřípadě jím pověřený učitel zkoušející školy nebo v případě, že vyučujícím daného předmětu je ředitel školy, krajským úřadem jmenovaný jiný pedagogický pracovník školy,

-         zkoušející učitel, jímž je vyučující daného předmětu ve třídě, v níž je žák zařazen, popřípadě jiný vyučující daného předmětu,

-         přísedící, kterým je jiný vyučující daného předmětu nebo předmětu stejné vzdělávací oblasti stanovené Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.

-     Výsledek přezkoušení již nelze napadnout novou žádostí o přezkoušení. Výsledek přezkoušení stanoví komise hlasováním. Výsledek přezkoušení se vyjádří slovním hodnocením podle § 15 odst. 2 nebo stupněm prospěchu podle § 15 odst. 3. Ředitel školy sdělí výsledek přezkoušení prokazatelným způsobem žákovi a zákonnému zástupci žáka. V případě změny hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí se žákovi vydá nové vysvědčení.

-     O přezkoušení se pořizuje protokol, který se stává součástí dokumentace školy

-     Žák může v jednom dni vykonat přezkoušení pouze z jednoho předmětu. Není-li možné žáka ze závažných důvodů ve stanoveném termínu přezkoušet, stanoví orgán jmenující komisi náhradní termín přezkoušení.

-     Konkrétní obsah a rozsah přezkoušení stanoví ředitel školy v souladu se školním vzdělávacím programem.

-     Vykonáním přezkoušení není dotčena možnost vykonat opravnou zkoušku.

 

 2.12. Opravná zkouška

-         Komisi pro opravnou zkoušku jmenuje ředitel školy; v případě, že je vyučujícím daného předmětu ředitel školy, jmenuje komisi krajský úřad.

-         Žák koná opravnou zkoušku v případě, že byl na konci druhého pololetí klasifikován stupněm nedostatečně nejvýše ve dvou předmětech

-         Termíny opravných zkoušek určí ředitel školy tak, aby byly vykonány nejpozději do 31. srpna. Pokud se žák v tomto termínu z vážných důvodů nemůže k opravné zkoušce dostavit, lze povolit vykonání opravné zkoušky nejpozději do 15. září. Do té doby žák navštěvuje podmínečně nejbližší vyšší ročník.

-         Žák může v jednom dnu skládat pouze jednu opravnou zkoušku

-         O termínu konání opravné zkoušky informuje třídní učitel písemně zákonného zástupce. Žák, který se bez vážných důvodů ve stanoveném termínu k opravné zkoušce nedostaví a do dvou dnů se neomluví, je klasifikován z daného předmětu stupněm prospěchu nedostatečný.

 

 2.13. Dodatečná zkouška

Dodatečnou zkoušku koná žák:

-         který nemohl být klasifikován pro závažné objektivní příčiny na konci prvního pololetí. Termín dodatečné zkoušky určí ředitel školy tak, aby klasifikace mohla být provedena nejpozději do dvou měsíců po skončení prvního pololetí. Není-li možné hodnotit žáka ani v náhradním termínu, žák se za 1. pololetí nehodnotí.

-         který nemohl být klasifikován pro závažné objektivní příčiny na konci druhého pololetí,  určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín a to tak, aby hodnocení za 2. ploletí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího školního roku. Do té doby žák navštěvuje podmíněně vyšší ročník.

-         Který podle posouzení vyučujícího nemá v daném předmětu dostatečný počet známek ve srovnání s ostatními žáky třídy z důvodu vysoké absence. O dodatečné zkoušce rozhoduje pedagogická rada na návrh vyučujícího daného předmětu.

 

 2.14. Postup do dalšího ročníku

Do vyššího ročníku postoupí žák, který na konci druhého pololetí prospěl ze všech povinných předmětů stanovených vzdělávacím programem s výjimkou předmětů výchovného zaměření stanovených rámcovým vzdělávacím programem a předmětů, z nichž byl uvolněn. Do vyššího ročníku postoupí i žák prvního stupně základní školy, který již v rámci prvního stupně opakoval ročník, a žák druhého stupně základní školy, který již v rámci druhého stupně opakoval ročník, a to bez ohledu na prospěch tohoto žáka.

 

2.15. Plnění školní docházky v zahraničí

(1) Žák, který plní povinnou školní docházku ve škole mimo území České republiky, může na základě žádosti zákonného zástupce žáka konat za období nejméně jednoho pololetí školního roku, nejdéle však za období dvou školních roků, zkoušku v kmenové škole nebo ve škole zřízené při diplomatické misi České republiky (dále jen "zkoušející škola"). Zkouška se koná:

a) ve všech ročnících ze vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, stanoveného Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání,

b) v posledních dvou ročnících prvního stupně ze vzdělávacího obsahu vlastivědné povahy vztahujícího se k České republice vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět, stanoveného Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání,

c) na druhém stupni ze vzdělávacího obsahu vztahujícího se k České republice vzdělávacího oboru Dějepis a ze vzdělávacího obsahu vztahujícího se k České republice vzdělávacího oboru Zeměpis, stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.

(2) Před konáním zkoušky předloží zákonný zástupce žáka řediteli zkoušející školy vysvědčení žáka ze školy mimo území České republiky, včetně jeho překladu do českého jazyka, a to za období, za které se zkouška koná. V případě pochybností o správnosti překladu je ředitel zkoušející školy oprávněn požadovat předložení úředně ověřeného překladu. Po vykonání zkoušky vydá ředitel zkoušející školy žákovi vysvědčení.

(3) Pokud žák zkoušku podle odstavce 1 nekoná, doloží zákonný zástupce žáka řediteli kmenové školy plnění povinné školní docházky žáka předložením vysvědčení žáka ze školy mimo území České republiky za období nejvýše dvou školních roků, včetně jeho překladu do českého jazyka, v termínech stanovených ředitelem kmenové školy. V případě pochybností o správnosti překladu je ředitel kmenové školy oprávněn požadovat předložení úředně ověřeného překladu. Kmenová škola žákovi vysvědčení nevydává.

(4) Pokračuje-li žák, který konal zkoušky podle odstavce 1, v plnění povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného ročníku podle výsledků zkoušek.

(5) Pokračuje-li žák, který nekonal zkoušky podle odstavce 1, v plnění povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného ročníku po zjištění úrovně jeho dosavadního vzdělání a znalosti vyučovacího jazyka.".

(6) Žák, který plní povinnou školní docházku formou individuální výuky v zahraničí, může na základě žádosti zákonného zástupce žáka konat za období nejméně jednoho pololetí školního roku, nejdéle však za období dvou školních roků, zkoušku ve zkoušející škole. Zkouška se koná z každého povinného předmětu vyučovaného v příslušných ročnících školního vzdělávacího programu zkoušející školy, s výjimkou předmětů volitelných. Po vykonání zkoušky vydá ředitel zkoušející školy žákovi vysvědčení.

(7) Pokud žák zkoušku podle odstavce 1 nekoná, doloží zákonný zástupce žáka řediteli kmenové školy plnění povinné školní docházky žáka předložením čestného prohlášení zákonného zástupce o vzdělávání žáka v době pobytu v zahraničí, a to za období nejvýše dvou školních roků, v termínech stanovených ředitelem kmenové školy. Kmenová škola žákovi vysvědčení nevydává.

(8) Pokračuje-li žák, který konal zkoušky podle odstavce 1, v plnění povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného ročníku podle výsledků zkoušek.

(9) Pokračuje-li žák, který nekonal zkoušky podle odstavce 1, v plnění povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného ročníku po zjištění úrovně jeho dosavadního vzdělání a znalosti vyučovacího jazyka.

(10) Žák, který plní povinnou školní docházku v zahraniční škole na území České republiky podle § 38 odst. 1 písm. c) školského zákona, s výjimkou škol podle § 18c, koná za období nejméně jednoho pololetí školního roku, nejdéle však za období dvou školních roků, zkoušku v kmenové škole. Zkouška se koná ze vzdělávacího obsahu podle § 18 odst. 1.

(11) Před konáním zkoušky předloží zákonný zástupce žáka řediteli kmenové školy vysvědčení žáka ze zahraniční školy na území České republiky, včetně jeho překladu do českého jazyka, a to za období, za které se zkouška koná. V případě pochybností o správnosti překladu je ředitel kmenové školy oprávněn požadovat předložení úředně ověřeného překladu. Po vykonání zkoušky vydá ředitel kmenové školy žákovi vysvědčení.
 

(12) Pokračuje-li žák v plnění povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného ročníku podle výsledků zkoušek.

(13) Žákovi, který plní povinnou školní docházku ve škole mimo území České republiky podle § 38 odst. 1 písm. a) školského zákona a nekonal zkoušky, vydá ředitel kmenové školy vysvědčení, jestliže

a) ve vzdělávacím programu školy mimo území České republiky je na základě mezinárodní smlouvy nebo v dohodě s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy zařazen vzdělávací obsah podle § 18 odst. 1 a žák byl z tohoto obsahu hodnocen, nebo

b) žák je zároveň žákem poskytovatele vzdělávání v zahraničí, který v dohodě s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy poskytuje občanům České republiky vzdělávání ve vzdělávacím obsahu podle § 18 odst. 1 a který žáka z tohoto vzdělávacího obsahu hodnotil.

(14) Žákovi, který plní povinnou školní docházku v zahraniční škole na území České republiky podle § 38 odst. 1 písm. c) školského zákona, v jejímž vzdělávacím programu je na základě mezinárodní smlouvy zařazen vzdělávací obsah podle § 18 odst. 1, byl z tohoto vzdělávacího obsahu hodnocen zahraniční školou na vysvědčení a v souladu s mezinárodní smlouvou nekonal zkoušky, ředitel kmenové školy vydá vysvědčení.

(15) Ředitel kmenové školy vydá vysvědčení za období nejméně jednoho pololetí školního roku, nejdéle však za období dvou školních roků. Hodnocení ze vzdělávacího obsahu podle § 18 odst. 1 vyhlášky se na tomto vysvědčení uvede v případech podle odstavce 1 písm. a) a odstavce 2 v souladu s vysvědčením vydaným školou mimo území České republiky nebo zahraniční školou na území České republiky a v případě podle odstavce 1 písm. b) v souladu s osvědčením vydaným zahraničním poskytovatelem vzdělávacího obsahu podle § 18 odst. 1.

(16) Pokračuje-li žák, kterému ředitel kmenové školy vydal vysvědčení, v plnění povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí jej ředitel kmenové školy do příslušného ročníku na základě tohoto vysvědčení.

(17) Žáka, který plnil povinnou školní docházku ve škole zřízené při diplomatické misi České republiky nebo konzulárním úřadu České republiky a pokračuje v plnění povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí ředitel kmenové školy do příslušného ročníku podle dosavadních výsledků vzdělávání doložených vysvědčením.

(18) Žáka, na kterého se vztahuje povinná školní docházka a který nekonal zkoušky podle § 18 až 18b z jiných než touto vyhláškou stanovených důvodů, zařazuje ředitel kmenové školy do příslušného ročníku po zjištění úrovně jeho dosavadního vzdělání a znalosti vyučovacího jazyka.


Příloha školního řádu č. 2 - Práva a povinnosti včetně základních pravidel slušného chování

a) Žák má právo

  • být informován o dění ve škole
  • vyjadřovat svobodně svůj názor ve všech věcech, které se ho týkají, tento názor má být vyjádřen adekvátní formou, přičemž tomuto musí být věnována patřičná pozornost
  • být zvolen do žákovského samosprávného orgánu
  • vhodným způsobem vyjadřovat své názory a připomínky
  • neví-li si rady nebo když má problém, požádat pedagogického pracovníka o pomoc
  • na ochranu před různými formami násilí

b) Žák by měl

  • pravidelně se připravovat na vyučování
  • dodržovat osobní hygienu
  • dbát na čistotu svého oděvu
  • při vstupu do místnosti pozdravit, před vstupem do sborovny, kabinetu nebo ředitelny zaklepat
  • slušně oslovovat své kamarády, nejlépe křestním jménem
  • svým chováním na veřejnosti přispívat k dobrému jménu školy

c) Žák má povinnost

  • účastnit se výuky podle rozvrhu hodin
  • chovat se slušně ke všem pedagogickým i nepedagogickým zaměstnancům školy
  • vždy respektovat pokyny pedagogických pracovníků
  • při pohybu v prostorách školy dodržovat pravidla bezpečnosti, a tak chránit své zdraví i zdraví svých spolužáků a pracovníků školy
  • zdržovat se projevů násilí a nepřátelství vůči svým spolužákům

d) Žák by neměl

  • zbytečně se zdržovat v šatně
  • přinášet předměty, kterými by mohl zranit sebe nebo své kamarády
  • slovně ani tělesně své kamarády napadat
  • používat vulgární výrazy

e) Žák nesmí

  • užívat drogy a jiné látky, které poškozují jeho zdraví
  • přinášet nebezpečné a návykové látky (drogy, cigarety, alkohol) do školy
  • uplatňovat jakoukoliv formu šikany směrem ke svým spolužákům
  • poškozovat svévolně majetek školy
  • opouštět školu bez vědomí vyučujícího nebo třídního učitele
  • otvírat okna, vyklánět se z nich a sedat na parapetech
  • mít v době výuky zapnutý mobilní telefon, který musí mít uložen ve školní tašce. Žákovi je zakázáno během vyučovací hodiny i o přestávce pořizování zvukových i obrazových záznamů, neboť je to v rozporu s ochranou osobních práv učitelů a ostatních žáků. Při porušení tohoto zákazu bude žákovi učitelem dané vyučovací hodiny mobilní telefon zabaven do doby vyzvednutí jeho zákonným zástupcem.

 

Při porušení pravidel uvedených v bodech b) - e) budou uplatněna výchovná opatření, se kterými jsou žáci a jejich zákonní zástupci seznámeni.


Příloha školního řádu č. 3

Výchovná opatření

jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření (§31 školského zákona, §17 vyhlášky č. 48 o základním vzdělávání).

Udělení pochvaly a  jiného ocenění ředitele školy a uložení napomenutí nebo důtky se zaznamenává do dokumentace školy.

Pochvalu třídního učitele uděluje třídní učitel žákovi za reprezentaci školy, projev školní iniciativy nebo za déletrvající úspěšnou práci.

Ředitel školy uděluje pochvalu po projednání na pedagogické radě za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin, za mimořádně úspěšnou práci, za úspěšnou reprezentaci školy ve vyšších kolech znalostních, uměleckých a sportovních soutěžích.

Pochvala ředitele školy se uvádí na vysvědčení za příslušné pololetí.

 

Kázeňská opatření

Napomenutí – uděluje třídní učitel za přestupky proti školnímu řádu a to v oblasti nepřipravenosti na vyučování a bezpečnosti a ochrany zdraví.

Zápis je proveden v žákovské knížce a prostřednictvím třídního učitele  v pedagogické dokumentaci.

 

Důtka třídního učitele – uděluje třídní učitel za opakované výše uvedené přestupky proti školnímu řádu, nevhodné chování, ohrožování svého zdraví nebo zdraví spolužáků, neomluvené hodiny.

O udělení důtky jsou informováni zákonní zástupci prostřednictvím doporučeného dopisu. Důtka je evidována v pedagogické dokumentaci.

 

Důtku ředitele školy lze udělit pouze po projednání na pedagogické radě.

Uděluje se za slovní a fyzické útoky, neomluvenou absenci, záměrné poškození školního majetku, opětovné neplnění školních povinností, opětovné nerespektování pravidel vnitřního režimu a tím ohrožování bezpečnosti a zdraví svého případně svých spolužáků.

O udělení důtky ředitele školy jsou zákonní zástupci informováni doporučeným dopisem. Důtka je evidována v pedagogické dokumentaci.

Zvláště hrubé a úmyslné útoky žáka vůči pedagogům nebo pracovníkům školy se vždy považují za závažný přestupek.


 

Příloha školního řádu č. 4

 

Omlouvání nepřítomnosti žáka ve výuce

  • důvodem nepřítomnosti žáka jsou zdravotní a závažné rodinné problémy,
  • na základě žádosti rodičů může žáka z výuky uvolnit na jednu hodinu příslušný vyučující, na jeden až dva dny třídní učitel(ka), nad dva dny  ředitel školy. V tomto případě je nutné podat písemnou žádost.
  • předem známou nepřítomnost žáka je nutné oznámit třídnímu učiteli v časovém předstihu, a to z důvodů zajištění informací o učivu probíraném v době nepřítomnosti žáka,
  • zákonný zástupce žáka je povinen zdůvodnit nepřítomnost žáka ve vyučování třídnímu učiteli nejpozději do tří dnů od počátku nepřítomnosti žáka (§ 50 odst. 1 školského zákona), pokud možno v první den absence (telefonicky, osobně, písemně, elektronicky). V opačném případě bude tato absence řešena jako neomluvená.
  • žák předkládá písemnou omluvenku zákonného zástupce (datum a důvod nepřítomnosti) na omluvném listu v žákovské knížce (notýsku) třídnímu učiteli co nejdříve, nejpozději však druhý den po nástupu do školy. Tato povinnost platí pro všechny případy nepřítomnosti žáka ve vyučování. Opožděné omlouvání nepřítomnosti je považováno za porušení školního řádu
  • v odůvodněných případech má škola právo vyžadovat doložení nepřítomnosti žáka z důvodů zdravotních obtíží či nemoci potvrzením ošetřujícího lékaře.
  • v době vyučování navštěvují žáci lékaře jen v odůvodněných případech. Z výuky si vyzvedává žáka zákonný zástupce.
  • Lékařské vyšetření není důvodem k celodenní absenci žáka. V případě, že žák není nemocen, dostaví se po vyšetření do školy a zapojí se do výuky. Po opětovném nástupu do školy žák předloží omluvenku třídnímu učiteli nebo učiteli, který jej zastupuje.
  • Lékařské potvrzení o omezeních v tělesné výchově a pracovní výchově z důvodu zdravotního stavu je žák povinen předložit do 30. září každého školního roku, nemá-li původně vystavené potvrzení dlouhodobější platnost. V případě akutního stavu žák potvrzení předkládá bezprostředně po návštěvě lékaře.

 


 

Příloha školního řádu č. 5

Uvolňování žáka z výuky

  • V průběhu výuky může žák opustit budovu školy pouze na základě písemné žádosti rodičů, s vědomím a souhlasem třídního, popřípadě příslušného vyučujícího učitele.
  • Žáci, kteří se stravují ve školní jídelně odchází na oběd z poslední dopolední vyučovací hodiny společně s učitelem, a to přes šatnu, kde si odloží aktovky.
  • V době polední přestávky pobývají žáci mimo budovu školy pouze na základě písemného souhlasu rodičů. Příslušný dokument si žáci vyzvednou u třídního učitele. Po vyplnění má platnost pro aktuální školní rok a bude uložen u třídního učitele.
  • Ředitel školy může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů uvolnit žáka na žádost jeho zákonného zástupce zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu. Zároveň určí náhradní způsob vzdělávání žáka v době vyučování tohoto předmětu. Na první nebo poslední vyučovací hodinu může být žák uvolněn se souhlasem zákonného zástupce bez náhrady.
  • V předmětu tělesná výchova ředitel školy uvolní žáka z vyučování na písemné doporučení registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost nebo odborného lékaře.
  • Žákovi, který se nemůže pro svůj zdravotní stav po dobu delší než dva měsíce účastnit vyučování, stanoví ředitelka školy takový způsob vzdělávání, který odpovídá možnostem žáka, nebo mu může povolit vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu podle § 18 školského zákona. Zákonný zástupce žáka je povinen vytvořit pro stanovené vzdělávání podmínky.

 

Příloha školního řádu č. 6

Organizace a zajištění dozoru v průběhu vyučování a při činnostech mimo prostory školy

  • Dozor v době přestávek vykonávají pedagogičtí pracovníci. Rozvrh, který stanoví dobu, rozsah a místo dozoru, schvaluje ředitel školy a je zveřejněn ve sborovně a ve společných prostorách (chodby, školní jídelna), kde je dozor zajišťován.  
  • Dozor při práci na školním pozemku, brigádách, soutěžích a ostatních akcích organizovaných mimo budovu školy vykonávají vyučující nebo pověření zaměstnanci.
  • Pokud probíhá akce mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, připadá na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků nejvýše 25 žáků. Místo a čas shromáždění žáků a skončení akce oznámí škola nejméně 2 dny předem zákonným zástupcům žáků (§ 3 odst. 2,3 vyhlášky o základním vzdělávání).
  • Po skončení akce, která proběhla mimo budovu školy, může dozorem pověřený učitel(ka) žáky rozpustit po výslovném vyjádření, že vyučování žákům končí.
  • Bezpečnost žáků v odborných pracovnách je zajištěna ustanoveními v příslušných  řádech odborných pracoven a tělocvičen (Směrnice "Povinnosti pedagog. pracovníků v oblasti výchovy ke zdraví, prevence negativních jevů, hygieny a bezpečnosti, evidence úrazů"), se kterými jsou žáci prokazatelně seznámeni v úvodní hodině. Při přecházení na místa vyučování nebo jiných akcí mimo budovu školy se žáci řídí pravidly silničního provozu a pokyny doprovázejících osob.

 

Příloha školního řádu č. 7

 

Postup při určení výše úhrady za poškození, zničení, či ztrátu učebnice.

A) Poškození učebnice

O stupni poškození rozhoduje třídní učitel, ten také stanoví výši úhrady, a to dle stupně poškození

DÉLKA POUŽÍVÁNÍ

ÚHRADA

1 ROK

3/4 Z PŮVODNÍ CENY

  2 ROKY

1/2 Z PŮVODNÍ CENY

  3 ROKY

1/3 Z PŮVODNÍ CENY

   4 ROKY

1/4 Z PŮVODNÍ CENY

   5 LET

1/5 Z PŮVODNÍ CENY

 

B) Ztráta učebnice

Žák uhradí plnou výši ceny učebnice.

Peníze za poškozené a ztracené učebnice odevzdává třídní učitel vedoucímu ekonomického útvaru školy, která vystaví třídnímu učiteli příjmový doklad.


 

Příloha školního řádu č.8

 

Základní škola Frýdek – Místek, Jiřího z Poděbrad 3109

POVINNOSTI PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ V OBLASTI VÝCHOVY KE ZDRAVÍ, PREVENCE NEGATIVNÍCH JEVŮ, HYGIENY A BEZPEČNOSTI, EVIDENCE ÚRAZŮ

Směrnice vydaná ředitelem školy

 

Dokument je zpracovaný v souladu § 29 a 30 zákona č. 561/2005 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), vyhláškou č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů.

Metodickým pokynem k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných městem Frýdek-Místek (č.j. ŠKMaT/643/06 ze dne 12.6.2006).

Metodickým pokynem čj. 130586/03-22 ze dne 4. března 2003 dodatek k učebním dokumentům Ochrana člověka za mimořádných událostí.

 

A) Povinnosti pedagogických pracovníků v oblasti prevence negativních jevů a výchovy ke zdravému životnímu stylu

  • Ve všech prostorách školy je zakázáno pedagogickým i správním zaměstnancům školy kouření a požívání alkoholických nápojů, distribuce nebo aplikace drog a návykových nebo toxických látek škole.
  • Všichni pedagogičtí pracovníci, zejména školní metodik prevence, průběžně sledují konkrétní podmínky a situaci ve škole z hlediska výskytu sociálně patologických jevů, uplatňují různé formy a metody umožňující včasné zachycení ohrožených žáků.
  • Školní metodik prevence zajišťuje spolupráci s rodiči v oblasti prevence, informuje je o preventivním programu školy a dalších aktivitách. Školní metodik prevence spolupracuje na základě pověření ředitelky školy s dalšími institucemi na sociálně právní ochranu dětí a mládeže.
  • Pedagogičtí pracovníci dbají, aby etická a právní výchova, výchova ke zdraví a preventivní výchova byla vyučována v souladu se školním vzdělávacím programem.
  • Pedagogičtí pracovníci jsou povinni vést žáky ke zdravému způsobu života, který zahrnuje složku tělesnou, duševní a sociální. Cílem je odpovědnost žáka za vlastní chování a způsob života v míře, která odpovídá jeho věku a schopnostem.
  • Pedagogičtí pracovníci se podílí na zlepšování vztahů mezi školou, společenstvím obce a jejími strategickými partnery.
  • Pedagogičtí pracovníci jsou povinni v souladu s pracovním řádem vykonávat dohled nad žáky o přestávkách, před začátkem vyučování, po jeho skončení i během přestávky mezi dopoledním a odpoledním vyučováním.

B) Povinnosti pedagogických pracovníků v oblasti zajištění hygieny a bezpečnosti žáků

Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a výchově, činnostech s nimi přímo souvisejícími a při poskytování školských služeb.

K zabezpečení tohoto úkolu škola přijímá na základě vyhledávání, posuzování a zhodnocování rizik spojených s touto činností a prostředím opatření k prevenci rizik.

Ve školním vzdělávacím programu je ochrana a bezpečnost zdraví součástí výchovy ke zdravému životnímu stylu a zdraví člověka, chápanému jako stav tělesné, duševní a sociální pohody.

Jeho součástí je mimo jiné dopravní výchova, ochrana člověka za mimořádných událostí, problematika první pomoci a úrazů, prevence sociálně patologických jevů, ochrana před sexuálním zneužíváním atd.

Omezení pro činnost žáků

Škola organizuje v rámci ŠVP pracovní činnosti a jiné práce, které jsou přiměřené fyzickému a rozumovému vývoji žáků a poskytuje jim při práci zvýšenou péči.

Zdravotní předpoklady

  • Pro účast na sportovních a tělovýchovných akcích, výuce plavání nebo lyžařském výcviku se vyžaduje zdravotní způsobilost, kterou posuzuje a posudek vydává praktický lékař pro děti a dorost.(zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví.
  • Změny zdravotního stavu, ke kterým dojde v průběhu vzdělávání a s ním souvisejících činnostech a které mohou mít vliv na zapojení žáka do prováděných činností, oznamují žáci okamžitě příslušnému pedagogickému pracovníkovi.

Poučení žáků

  • Třídní učitelé seznámí žáky s konkrétními pokyny, právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků (přiměřeně § 273 zákoníku práce) a se zásadami bezpečného chování, s možnými riziky a odpovídajícími následnými opatřeními, se kterými se mohou žáci setkat ve škole, jejím okolí a při činnostech mimo školu (například nebezpečí od neznámých lidí, nebezpečí šikany a násilí, nálezy nebezpečných předmětů). S ustanoveními školního řádu a vnitřním řádem ŠJ, a ŠDzajistí, aby žáci byli poučeni o možném ohrožení žáků a bezpečnosti při všech činnostech, jichž se účastní při vzdělávání nebo v přímé souvislosti s ním.

            Třídní učitel provede poučení žáků na počátku školního roku v první vyučovací   hodině. Nepřítomné žáky poučí dodatečněO poučení žáků provede učitel záznam   do třídní knihy.

            Žáky seznámí zejména:

            a) se školním řádem

            b) se zásadami bezpečného chování ve třídě, na chodbách, schodišti, v šatnách, při          odchodu ze školy a příchodu do školy a na veřejných komunikacích

            c) se zákazem přinášet do školy věci, které nesouvisejí s vyučováním

            d) s postupem při úrazech

            e) s nebezpečím vzniku požáru a s postupem v případě požáru

 

  • Vyučující příslušných předmětů a vychovatelky ŠD seznámí žáky s vnitřním řádem dílen, tělocvičny, odborných pracoven, hřiště, vnitřním řádem ŠD a dalšími opatřeními školy, jež mohou mít bezpečnostně preventivní význam.

Konkrétní seznámení s řády pracoven a chování žáků v době pobytu provedou v předmětech tělesná výchova, fyzika, chemie, pracovní vyučování a práce na počítači.

  • Dokladem o provedeném poučení je záznam poučení (např. v třídní knize), přílohou je osnova poučení.
  • Žáky, kteří nebyli v době poučení přítomni je třeba poučit v nejbližším vhodném termínu.
  • Poučení před činnostmi, které probíhají mimo školní budovu (např. vycházky, výlety, exkurze, branná cvičení, brigády, plavecký výcviky), provede třídní učitel(ka) nebo ten pracovních školy, který bude nad žáky vykonávat dozor.
  • Poučení před prázdninami provádí třídní učitel(ka), který:

a) varuje žáky před škodlivými vlivy alkoholu, kouření, známostmi s neznámými lidmi apod.

b) upozorní je na možné nebezpečí pro život a zdraví v případě nálezu a manipulace s nevybuchlou municí  a poučí je, jak se v takové situaci zachovat

c)informuje o nebezpečí vzniku požáru, o dopravní kázni 

d) varuje před koupáním v místech, která neznají ,atp.

 

Dozor nad žáky

Škola je povinna vykonávat nad nezletilými žáky náležitý dohled (§415,422 občanského zákoníku). Kromě bezpečnostních hledisek zajišťují pedagogičtí pracovníci také výchovné působení (dozor), a to v zájmu předcházení škodám na zdraví majetku životním prostředí.

 

  • Dozor je vykonáván před a po vyučování, o přestávkách, podle potřeby při přechodech žáků mezi budovami, v době mezi dopoledním a odpoledním vyučováním, ve školní jídelně a školní družině včetně přechodu žáků (viz školní řád).
  • Pokud pedagogové vyžadují přítomnost žáků mimo pravidelný rozvrh hodin, zajistí nad nimi dozor.
  • Rozvrh dozoru pedagogických pracovníků nad žáky stanoví ředitelka a zveřejní ho tak, aby byl kontrolovatelný.
  • Dozor ve škole začíná nejméně 20 minut před začátkem dopoledního a 15 minut před začátkem odpoledního vyučování.
  • Při akcích konaných mimo školu, kdy místem pro shromáždění žáků není škola, začíná dozor 15 minut před dobou shromáždění na určeném místě. Po skončení akce dozor končí na předem stanoveném místě a předem stanoveném čase.
  • Místo a čas shromáždění žáků a skončení akce oznámí škola nejméně dva dny před konáním akce zákonným zástupcům.
  • Podle rozhodnutí ředitele mohou dozor konat vedle pedagogických pracovníků i jiné osoby, které jsou zletilé, plně způsobilé k právním úkonům a jsou v pracovněprávním vztahu je škole. Tyto osoby musí být řádně poučeny o povinnostech dozoru a ředitelka o tomto poučení provede písemný záznam, který osoba pověřená dozorem podepíše.

 

Tělesná výchova

  • Pedagogický pracovník vydává žákům jasné a srozumitelné povely a pokyny, kontroluje bezpečnost a funkčnost tělocvičného nářadí a náčiní před zahájením výuky. Přihlíží zejména k tělesné vyspělosti žáků, k jejich věku a předchozím zkušenostem.
  • K zařazení sportovních odvětví, která nejsou podrobně rozvedena ve školním vzdělávacím programu, musí mít povolení ředitele školy a dodržovat bezpečnostní pravidla i metodické postupy pro danou věkovou kategorii platné v oblasti školního sportu.

 

Výuka plavání

  • Pedagogický pracovník má přehled o celém prostoru výuky a všech žácích, kteří se výuky účastní, Pravidelně překontrolovává počty žáků i po skončení výuky.
  • Odpovědnost za bezpečnost žáků při výuce plavání, která je realizována mimo školu, nesou pedagogičtí pracovníci, kteří žáky na výuku plavání doprovázejí.
  • Za bezpečnost žáků při plavecké výuce ve školách, do doby jejich předání pracovníkům jež vedou výuku, odpovídají doprovázející pedagogové, kteří jsou přítomni po celou dobu výuky.
  • Pokud není zajištěn přehled o všech žácích pedagog výuku přeruší.

 

Lyžařský výcvik

  • Je veden pedagogickými pracovníky kteří odpovídají za činnost instruktorů. Práci instruktorů řídí vedoucí kurzu určený ředitelem, který též schvaluje plán kurzu.
  • Vedoucí kurzu zajišťuje vhodný objekt, dopravu žáků, poučení o předpisech a pokynech zajišťujících bezpečnost a ochranu žáků.
  • Péči o zdraví účastníků je povinen zajistit vedoucí kurzu nebo instruktor, který má pro tuto práci potřebné předpoklady, znalosti a případně kvalifikaci. Účastní-li se kurzu více než 30 žáků do 15 let je potřebné ustanovit zdravotníka.
  • Během pobytu na horách je nutné respektovat pokyny Horské služby a výstražné značky.

 

Bezpečnost žáků při soutěžích a přehlídkách

Vysílající škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků po dobu dopravy na soutěž a při cestě zpět, pokud se zákonným zástupcem nedohodne jinak.

U sportovních, uměleckých a dalších soutěžích, kde to jejich charakter vyžaduje, zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků vysílající škola v plném rozsahupokud se zákonným zástupcem nedohodne jinak.

 

Koupání

Koupání je možné pouze na vyhrazených místech, kde koupání není zakázáno.

Skupina jednoho pedagogického pracovníka je maximálně 10 žáků.

Pedagogický pracovník osobně předem ověří bezpečnost místa pro koupání a přesně vymezí prostor, kde se žáci mohou pohybovat (plavat).

Učiní taková opatření, aby měl přehled o počtu koupajících se žáků.

Počty koupajících se žáků v průběhu a po skončení koupání kontroluje.

 

Bruslení

Při bruslení organizovaném školou odpovídá za bezpečnost žáků učitel tělesné výchovy nebo dohled konající pedagog.

Při bruslení na kolečkových bruslích používají žáci ochranné prostředky zmírňující následky pádů.

 

Zahraniční výjezdy

Konkrétní opatření a poučení žáků, případně jejich zákonných zástupců, se pořizuje před uskutečněním výjezdu záznam o poučení podepsaný jejich účastníky.

Nezbytné jsou: písemný souhlas zákonného zástupce, platné pojištění odpovědnosti za škodu a pojištění léčebných výloh (nebo Evropský průkaz zdravotního pojištění).

 

 

C) Úrazy žáků

Úrazem žáka je úraz, který se stal při vzdělávání nebo s s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb.

Úrazem žáka není úraz, který se stane na cestě do školy a zpět, nebo na cestě na místo a cestou zpět, jež bylo určeno jako shromaždiště mimo prostory školy při akcích konaných mimo školu.

 

Evidence úrazů

Vedoucí zaměstnanec, jemuž byl úraz žáka nahlášen zjistí, aby byly objektivně zjištěny a případně odstraněny příčiny úrazu.

 

Odpovědnost za škodu při úrazech

Škola odpovídá v rozsahu stanovené zvláštními předpisy (§190 a§206 zákoníku práce), § 27 nařízení vlády č. 108/1994,§ 420,422  zákona č. 40/1964 Sb.,občanského zákoníku) žákům za škodu, která jim vznikla v důsledku úrazu.

Způsob a rozsah úhrady škody projedná škola se zákonnými zástupci žáka.

 

Sledování úrazovosti

Informace získané při prošetřování jednotlivých úrazů žáků, při sledování celkové školní úrazovosti a rozborů jejich příčin škola využívá k prohloubení preventivní činnosti, a to v anonymizované podobě.

 

Kontrolní činnost

Dodržování podmínek pro bezpečnost a ochranu zdraví žáků kontrolují průběžně vedoucí zaměstnanci školy v rámci své působnosti a plnění úkolů v oblasti prevence rizik

Pedagogičtí pracovníci kontrolují a vyžadují dodržování předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, včetně dodržování pokynů žáky.

Součástí programu prověrek bezpečnosti a ochrany zdraví při činnostech organizovaných školou nejméně jednou ročně (§ 136 odst. 4 zákoníku práce) je kontrola:

–        školních dílen a laboratoří

–        tělocvičen a tělocvičného nářadí a náčiní

–        školního hřiště, školního pozemku i dalších pracovišť užívaných žáky, včetně jejich vybavení

Pokud se na ně vztahují zvláštní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví provádějí se na nich prostřednictvím osob se zvláštní odbornou způsobilostí odborné kontroly a revize ve lhůtách stanovených těmito předpisy.

U tělocvičného nářadí a náčiní se kromě jeho běžných kontrol v hodinách tělesné výchovy a v rámci prověrek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci provádějí i odborné technické kontroly nejméně jednou za rok, pokud výrobce nestanovil lhůtu kratší.

Součástí kontroly prověrek bezpečnosti a ochrany zdraví při činnostech organizovaných školou je rovněž kontrola vybavení školy prostředky první pomoci, a to jak z hlediska obsahu, tak i lhůt jejich použitelnosti.

 

D) Postup při školním úrazu, záznam o školním úrazu

První pomoc a ošetření

  • Škola odpovídá za vhodné rozmístění lékárniček první pomoci s potřebným vybavením (§134 zákoník práce).
  • Škola zajistí, aby se zásadami poskytování první pomoci byli seznámeni žáci a všichni zaměstnanci školy.
  • Na vhodných místech (vrátnice, sekretariát) rozmístí seznam telefonních čísel zdravotnických zařízení, včetně zdravotnických zařízení zajišťujících dopravu raněných a nemocných. O provedených opatřeních informuje kromě pedagogických zaměstnanců i ostatní zaměstnance školy a žáky.
  • Podle závažnosti úrazu a s ohledem na věk zraněného zajistí škola doprovod do zdravotnického zařízení a zpět nebo domů. Doprovodem může být pouze zletilá osoba, plně způsobilá k právním úkonům a v pracovněprávním vztahu ke škole.
  • O události a provedených opatřeních informuje neprodleně zákonného zástupce.

Postup při úrazu žáka

Zjistit poranění, popř. ho konzultovat se zdravotníkem školy.

Informovat ředitele školy.

Zavolat lékařskou službu nebo zajistit doprovod dospělou osobou k lékaři.

Oznámit skutečnost zákonným zástupcům žáka, požádat je o převzetí dítěte.

Provést zápis do knihy úrazů popř. vyplnit záznam o úrazu.

Informovat třídního učitele, není-li pedagogický pracovník sám třídním učitelem.

 

Kniha úrazů

Kniha úrazů je uložena na sekretariátu.

V knize úrazů se evidují všechny úrazy žáků, ke kterým došlo při činnostech ve škole nebo na akcích organizovaných školou, a to nejpozději do 24 hodin od okamžiku, kdy se škola o úrazu dozví.

Zápis do knihy úrazů provádí:

a) vyučující příslušného předmětu

b) učitel konající dozor

d) třídní učitel.

V knize úrazů se uvede:

1) pořadové číslo úrazu

2) jméno, popřípadě jména, příjmení a datum narození zraněného

3) popis úrazu

4) popis události, při které k úrazu došlo

5) čas, kdy došlo k úrazu (hodina, den, měsíc, rok)

6) místo kde došlo k úrazu

7) zda a kým byl úraz ošetřen

8) zda byl úraz způsoben (ovlivněn) jinou osobou

9) podpis zaměstnance právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení který provedl zápis do knihy úrazů

10) další údaje, pokud jsou potřebné k sepsání záznamu o úrazu.

 

Osobní údaje, které jsou součástí knihy úrazů, mohou být zpracovávány pouze za účelem evidence úrazů, popřípadě jako podklad pro vyhotovení záznamu o úrazu.

Záznam o úrazu

Záznam o úrazu vyhotovuje pedagogický pracovník školy, který provádí zápis do knihy úrazů, ve spolupráci s ředitelem školy, jde-li o:

a) úraz, jehož důsledkem byla nepřítomnost žáka ve škole nebo

b) smrtelný úraz; smrtelným úrazem se pro účely této vyhlášky rozumí takové poškození zdraví, které způsobilo smrt po úrazu nebo na jehož následky žák zemřel nejpozději do jednoho roku od vzniku úrazu.

Záznam o úrazu se vyhotoví na zvláštním formuláři.

 

Na žádost zákonného zástupce žáka, škola bezodkladně vyhotoví záznam. Škola vyhotoví záznam o úrazu, který nezpůsobí nepřítomnost žáka ve škole, pokud je pravděpodobné, že žáku bude poskytnuta náhrada za bolest a ztížení společenského uplatnění způsobené úrazem.

Jedno vyhotovení záznamu o úrazu předá škola zákonnému zástupci.

Hlášení  úrazu

O každém úrazu je informován ředitel školy, v případě jeho nepřítomnosti pověřený zástupce.

O úrazu žáka podá pedagogický pracovník, bez zbytečného odkladu informaci zákonnému zástupci žáka.

Nasvědčují-li zjištěné skutečnosti tomu, že v souvislosti s úrazem byl spáchán trestný čin nebo přestupek, nebo jedná-li se o smrtelný úraz, podá ředitel školy bez zbytečného odkladu  hlášení místně příslušnému útvaru Policie České republiky.

O úrazu podá ředitel školy bez zbytečného odkladu hlášení  pojišťovně, u které je škola zařízení pojištěno pro případ své odpovědnosti za škodu vzniklou na životě a zdraví žáků.

Ředitel školy bez zbytečného odkladu podá hlášení o úrazu také příslušnému inspektorátu bezpečnosti práce.

Zasílání záznamu o úrazu

Záznam o úrazu se zasílá za uplynulý kalendářní měsíc, nejpozději do pátého dne následujícího měsíce

a) zřizovateli

b) zdravotní pojišťovně žáka

c) příslušnému inspektorátu České školní inspekce

 

Záznam o smrtelném úrazu zasílá  ředitelka školy do 5 pracovních dnů po podání hlášení

a) zřizovateli

b) zdravotní pojišťovně žáka

c) příslušnému inspektorátu České školní inspekce

d) místně příslušnému útvaru Policie České republiky 

 

E) Ochrana člověka za mimořádných situací

 

Prováděcí vyhláška č. 281/2001 Sb.,

K § 9 odst. 3 písm. a) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)

Oblasti úpravy: Správa školství,. Výchova. Vzdělání., Krizová situace.

Mimořádná opatření, Záchranný systém. Havarijní plán

Věstník č. 3/2002

Škola zařazuje do  učebních dokumentů tematiku Ochrana člověka za mimořádných situací v rozsahu nejméně 6 vyučovacích hodin v každém ročníku v souladu s  pokynem dodatkem

Ochrana člověka za mimořádných situací čj. 13 536/03-22 ze dne 4. března 2003 s účinností od 15. března 2003.

Cílem je osvojit si tematiku v rozsahu přiměřeném věku žáků zaměřenou na :

  • Rozpoznání varovného signálu Všeobecná výstraha a činnost po jeho vyhlášení
  • Používání linek tísňového volání a dalších komunikačních prostředků
  • Přípravu evakuačního zavazadla, zásady pro opuštění bytu a ohroženého prostoru
  • Činnosti integrovaného záchranného systému
  • Poskytování první pomoci při zranění v případě mimořádných situací

Obsah je zaměřen na tematiku ochrany osob před následky

  • živelních pohrom včetně nezbytných dovedností (zásady chování při povodni, zemětřesení, velkých sesuvech půdy, sopečném výbuchu, atmosférických poruchách, požáru, lavinovém nebezpečí),
  • úniku nebezpečných látek do životního prostředí včetně nezbytných dovedností (improvizovaná ochrana osob při úniku radioaktivních, chemických a biologických látek),
  • použití nebo anonymní hrozby použití výbušniny nebo nebezpečné látky (činnost po nálezu či obdržení podezřelého předmětu).

Dopravní výchova žáků je realizovaná pomoci projektu BESIP, který je určen pro 1. - 5. ročník. Žáci 4. ročníků absolvují praktickou část dopravní výchovy - jízdy na kole. Součástí je i závěrečný vědomostní test.

 

Ve Frýdku-Místku

dnem 26.8.2013                                                                                                                                                       

 

Ing. Jiří Adámek

 ředitel školy


 

Přílohy  k povinnosti pedagogických pracovníků v oblasti výchovy ke zdraví, prevence negativních jevů , hygieny a bezpečnosti a evidence úrazů

 - Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků ve školách a školských  zařízeních zřizovaných městem Frýdek-Místek

 - Osnova poučení o bezpečnosti žáků


 

 

Příloha školního řádu č.9

Základní škola Frýdek – Místek, Jiřího z Poděbrad 3109

Postup školy při výskytu podezřelé látky a při podezření na užití omamné látky žákem

Směrnice vydaná ředitelem školy

 

Pokyn je v souladu s trestním zákonem 140/1961 Sb., zákonem 379/2005 Sb., o ochraně před alkoholismem toxikomanií a dokumentem MŠMT Pedagogové proti drogám

Identifikace a ukládání látek

  • Zajistí-li pedagog podezřelou látku a je podezření, že se jedná o drogu )jinou škodlivou látku), příslušný pedagog uloží za přítomnosti dalšího člena pedagogického sboru zajištěnou látku do obálky.
  • Příslušnou obálku opatří datem, napíše čas a místo, kde byla látka zajištěná. Obálku

přelepí a označí razítkem školy, předá na sekretariát školy

  • Sekretářka školy ( v případě její nepřítomnosti vedení školy) bezodkladně vyrozumí policii a předá obálku.
  • Pokud je podezřelá látka zajištěna u žáka, který jeví známky otravy, pak je obálka s podezřelou látkou předaná přivolanému lékaři.

 

Ohrožení zdraví žáka

  • Při ohrožení žáka v důsledku podezření na požití omamné látky, škola postupuje stejně jako když žák jeví známky nemoci.
  • Žák, který jeví známky požití omamné látky je odveden ze třídy, do prostor, kde musí být zajištěn dozor dospělé osoby. Zde žák zůstane do příjezdu rodičů nebo lékaře.
  • Škola bezodkladně kontaktuje zákonné zástupce žáka o blíže nespecifikovaných obtížích žáka. Zákonní zástupci žáka jsou pak vyzváni k vyzvednutí žáka a k jeho následné lékařské prohlídce

Přijde-li zákonný zástupce pro žáka do školy

  • Je seznámen se zdravotními potížemi žáka, škola upozorní zákonné zástupce na nutnost návštěvy lékaře a současně nabídne pomoc v řešení výchovného problému.
  • Škola odkáže zákonné zástupce žáka na odborná pracoviště (SVP, PPP).

 

Nepřijde-li zákonný zástupce pro žáka do školy

  • V kompetenci školy je přivolání lékařské pomoci, zároveň předem informuje zákonného zástupce o daném postupu.
  • Škola o průběhu případu vyhotoví zápis se stanovením postupu zamezení opakovanému výskytu podezřelé látky u daného žáka a výskytu podezřelé látky v prostor školy.

Postup školy při zjištění požití omamné látky žákem v prostor školy

  • Při prokazatelném požití omamné látky žákem v areálu školu, bude tento žák kázeňsky trestán dle školního řádu.
  • Škola vyzve zákonné zástupce žáka, který požil omamnou látku k okamžité návštěvě, na níž seznámí rodiče s danou skutečností, porušením školního řádu, včetně návrhu na výchovné opatření schváleným pedagogickou radou. Doporučí rodičům vyhledat odbornou pomoc i s možnosti monitorování a pravidelných schůzek s třídním učitele, výchovným poradcem a preventistou sociálně-patologických jevů. Z celého jednání vyhotoví dva zápisy (jeden obdrží zákonný zástupce, druhý bude uložen ve škole).
  •  Ve třídě, kde se problém vyskytl bude probíhat monitorování, primární a sekundární prevence za účasti odborníků na danou problematiku.

Při podezření, že žák zneužívá návykové látky

  • Provede výchovný poradce, pověřený pracovník diskrétní šetření, pohovor s žákem, kterému doporučí konzultaci s odborníkem )př. Linka důvěry), předá mu kontakty na odborníky (PPP, SVP, zdravotnické zařízení).
  • Nebude-li chtít žák spolupracovat s pedagogem )výchovným poradcem) školy, zahájí škola jednání s pedagogicko-psychologickou poradnou, SVP, oddělením péče o dítě, zdravotnickým zařízením a dalšími.
  • Nebudou-li po sdělení problému s žákem jeho zákonní zástupci se školou spolupracovat, nezařídí žákovi další péči, pak škola bude danou situaci konzultovat s příslušnými institucemi.
  • Škola v případě akutního ohrožení (požití drogy) zdraví žáka uvědomí zákonné zástupce žáka a zároveň sociální odbor o nebezpečí předávkování a trvalého zdravotního poškození.
  • Ředitel školy (nebo pověřený pracovník) v akutním případě, po průkazném zjištění zneužití návykových látek žákem ve škole uvědomí zákonné zástupce žáka, kontaktuje zdravotnické zařízení a uvědomí o celé záležitosti oddělení péče o dítě, dále oddělení sociální prevence sociálního odboru OÚ.

 

Ve Frýdku-Místku dne 26.8.2013

 

 

Partnerství

 

 

 

Časopis NAŠE 11

Číslo 1 2 3 4

Certifikáty

Vzhled

Cookies

K ukládání nastavení a správnému fungování využíváme soubory Cookies. Vypnutí a vice informací o Cookies zde